Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/28556
Title: Вплив телебачення на формування здоров’я як основної вітальної цінності людини
Other Titles: THE IMPACT OF TELEVISION ON THE FORMATION OF HEALTH AS THE MAIN LIVING HUMAN VALUE
Authors: Лівіцька, О.
Keywords: вплив, вітальні цінності, здоровий спосіб життя, телебачення, телевізійна програма
Issue Date: 2019
Publisher: ДВНЗ "УжНУ"
Citation: Лівіцька, О. Вплив телебачення на формування здоров’я як основної вітальної цінності людини [Текст] / О. Лівіцька // Науковий вісник Ужгородського університету : серія: Філологія; / ред.кол.: Н. Венжинович (гол.), Г. Шумицька та ін. – Ужгород : ПП Данило С. І., 2019. – Вип. 2(42) : На пошану професора Василя Добоша ( до 95-річчя від дня народження). – С.195-199
Series/Report no.: Філологія;
Abstract: У статті проаналізовано вплив та роль телебачення на формування здоров’я як важливої життєвої цінності сучасної людини. З’ясовано, що в українському телеефірі транслюється ряд програм, які присвячені здоровому способу життя, харчуванню, безпеці тощо. Однак функціонують телевізійні матеріали, у яких зображується агресія, насильство, зловживання людьми шкідливими звичками, що негативно впливають на суспільство.
The power of media influence on the consciousness and behavior of citizens is great. The media not only inform the society, but also contribute to the formation of public opinion, promote certain values. Therefore, it is important to consider the media influence, in particular television, on the formation of vital values. The relevance of the study is due to the importance of the vital values, which are the basis of human life, the promotion of which belongs to the media. The aim of the study is to find out the role of the media in formation vital values of a person, to explore television materials that trace vital values, and to highlight the benefits and disadvantages of the influence of these media products. We take into account the programs of the most popular TV channels in Ukraine («1+1» (50%), «Ukraine» (43%), «Inter» (34,4%), ICTV (32,5%), «STB» (31,4%). There is a certain percentage of television programs about healthy lifestyle, safety, nutrition, well-being etc. in Ukraine (E.g. «Breakfast with 1+1», «To speak Ukraine», «Concerns Everyone», «Doctor Komarovsky’s School», «Cooking Together», «Everything will be good», «The Biggest Loser», «Brave Hearts», «Winners» and others). However, there are also many programs in which violence, abusive habits, various forms of deviant behavior are promoted («Honey, We’re Killing the Kids»). However, TV information should not only be sensational. It must be based on a deep moral and spiritual foundation. Mass media, defining their normative ideology, should choose the universal values: social justice, high morality, spirituality, culture as the main priorities. Today there is a pressing question about the need for the development of information ecology, which forms a healthy informative way of life for people in social and natural environment, which helps to create guidelines for the education of the individual.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/28556
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Серія: Філологія. Випуск 2(42) - 2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ВПЛИВ ТЕЛЕБАЧЕННЯ НА ФОРМУВАННЯ.pdf354.59 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.