Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/33668
Title: Роль прийому контрасту в романі Тоні Моррісон "Кохана"
Other Titles: The role of contrast in Toni Morrison “Deloved”
Authors: Телегіна, Н. І.
Христук, О. Т.
Keywords: антитеза, контраст, протиставлення, реальність, свобода, герой, образ, antithesis, contrast, juxtaposition, slavery, freedom, character, image
Issue Date: 2019
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Телегіна, Н. І. Роль прийому контрасту в романі Тоні Моррісон "Кохана" [Текст] / Н. І. Телегіна, О. Т. Христук // Закарпатські філологічні студії. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", 2019. – Т. 2. – Вип. 10. – С. 146-151. – Бібліогр.: с. 151 (11 назв)
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: Детальне дослідження структури, проблематики й образів роману Тоні Моррісон «Кохана» показало, що цей роман побудований на антитезі «рабство – свобода» і на протиставленні минулого і теперішнього. Протиставлено і соціальні статуси білих і афроамериканців. Прірва між їхніми статусами великою мірою розкривається через роздуми Стемпа Пейда. Ця прірва між темношкірими та білими, як показує Тоні Моррісон, була нездоланною тому, що білі ставилися до темношкірих гірше, ніж до тварин. Важливим для сприйняття роману й усвідомлення поставлених у ньому проблем є контраст між вільною Північчю і рабовласницьким Півднем. Це протистояння двох протилежних систем – вільної праці та рабства. Цим підсилюється звучання соціальної проблематики і загострюються моральноетичні питання, підняті в романі. Контраст широко використовується в описах білих. Ці герої чітко поділені на дві групи: ті, для яких рабство – природний стан речей, і ті, котрі не сприймають рабство як явище і намагаються допомагати рабам. Образи рабовласників у романі теж контрастні (з одного боку – містер і місіс Гарнер, з іншого – шкільний вчитель і його сини). Символіка розкривається через контрастні кольори. У ставленні Сет до Пола Ді переплітаються контрастні почуття. Суперечності спостерігаються у ставленні Сет до своїх дітей. З одного боку, вона готова стерпіти заради них будь-які страждання, з іншого – материнська любов і стає причиною злочину, вбивства дочки. Суперечності та контрастні реакції спостерігаються і в діях головних героїв (Сет і Коханої). Більше того, поступово ці дві героїні стають контрастними одна щодо одної. Образ Коханої зітканий із контрастів. Ніжна, змучена і розгублена істота виявляється втіленням зла, покарання і помсти, руйнівною і безжальною силою. Кохана, яка є істотою містичною, складає контраст реальності, і цей контраст є сюжетоутворюючим.
The detailed investigation of the structure, problems and images of the novel “Beloved” by Toni Morrison showed that the novel is built on the antithesis (slavery – freedom) and the juxtaposition of the past and the present. The social statuses of white people and Afro-Americans are also juxtaposed. The abyss between them is the subject of Stamp Paid’s speculations which sound tragic. Toni Morrison shows that this gap could not be bridged because the white treated the black worse than animals. The contrast between the North and the South is very important for the realization of the problems raised in the novel. This contrast is revealed in the confrontation of two systems – the system of free labor and the system based on slavery. It results in intensifying the meaning of the social themes and emphasizing ethical questions touched upon in the novel. Contrast is widely used in the descriptions of white people. These characters are sharply divided into two groups: those who approve of slavery and those who disapprove of it and try to help slaves. The characters of slave owners are also contrasting (Mr. and Mrs. Garner on the one side and school teacher and his sons on the other side). Symbolism is revealed through contrasting colors. In Sethe’s attitude to Paul D contrasting feelings interweave. Contradictions are observed in Sethe’s attitude to her children. On the one hand, she is able to bear anything for their sake; on the other hand, her great love causes crime – her daughter’s murder. Contradictions and contrasting reactions are observed in the actions of the main characters (Sethe and Beloved). Moreover, step by step these two main characters become contrasting. The image of Beloved is made of contrasts. At first encounter exhausted, tender and confused creature appears to be the embodiment of evil, punishment and revenge, destructive and merciless force. Beloved, who is a mystic creature, makes a contrast with reality and this contrast has a plot-making function.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/33668
ISSN: 2663-4899
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 10 (Том 2) 2019



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.