Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/36361
Title: Вплив акцентуацій характеру на агресивну поведінку підлітків
Other Titles: Influence of the traits of character on aggressive behavior of adolescents
Authors: Михайлишин, Уляна Богданівна
Ільїна, Валентина Миколаївна
Keywords: акцентуації, агресивність, поведінка, характер, підлітковий вік
Issue Date: 2021
Citation: Михайлишин У.Б., Ільїна В.М. Вплив акцентуацій характеру на агресивну поведінку підлітків // Теоретичні і практичні проблеми психології та соціальної роботи. Вип. 2(55). - С.83-100.
Series/Report no.: Теоретичні і прикладні проблеми психології та соціальної роботи;
Abstract: У статті розглянуто психологічні особливості впливу акцентуацій характеру на агресивну поведінку підлітків. Представлено та проаналізовано результати емпіричного дослідження впливу акцентуацій характеру на агресивну поведінку підлітків з подальшою статистичною обробкою даних. Методи: при дослідженні використано методи математичної статистики (кореляційний аналіз за Пірсоном) та наступні психодіагностичні методики: методика на визначення акцентуацій характеру (Г. Шмішек), ПДО, методика на визначення агресивності (Л.Г. Почебут), методика «Агресивна поведінка» (Є.П. Ільїн, П.А. Ковальов). Результати. У результаті теоретико-методологічного дослідження акцентуацій характеру та агресивної поведінки підлітків з’ясовано, що акцентуації характеру визначаються як крайні варіанти норми, при яких окремі риси характеру надмірно виражені. Підлітковий вік є періодом становлення характеру, у цей час формується більшість характерологічних типів. Саме у цьому віці різні типологічні варіанти норми («акцентуації характеру») виступають найбільш яскраво, тому що риси характеру ще не згладжені й не скомпенсовані життєвим досвідом. Зазначено, що акцентуації характеру можуть впливати на агресивну поведінку у підлітковому віці. Встановлено, що єдиного загальноприйнятого значення терміну «агресія» немає, але в найзагальнішому вигляді його можна визначити, як нанесення будь-якої шкоди, психологічної або фізичної, іншому об’єкту або предмету. Таким чином, у період становлення характеру, що відбувається в підлітковому віці, його типологічні особливості, які були ще згладжені і завуальовані життєвим досвідом, виявляються настільки яскраво, що іноді нагадують психопатії, тобто патологічні аномалії характеру та можуть спричиняти прояву агресивності. Подано методики емпіричного дослідження акцентуацій характеру та агресивної поведінки підлітків. У результаті емпіричного дослідження та кореляційного аналізу зʼясовано вплив акцентуцій характеру на агресивну поведінку у підлітковому віці, а саме, для осіб з гіпертимним, дистимічним, психостенічним, шизоїдним та конформним типом акцентуацій характеру не властиві прояви агресивності та ворожості. Для даних осіб не характерні спалахи гніву, фізичної, вербальної агресії. Особи, у яких спостерігаються емотивний, застрягаючий, екзальтований, демонстративний, неврівноважений, астено-невротичний, епілептоїдний, істероїдний та нестійкий типи акцентуацій характеру, схильні до проявів ворожості та агресивності, зокрема до спалахів гніву, фізичної та вербальної агресії. Висновки: у результаті кореляційного аналізу встановлено, що між акцентуаціями характеру та агресивною поведінкою існує взаємозв’язок. Ключові слова: акцентуації, агресивність, поведінка, характер, підлітковий вік.
The article is devoted to psychological features of impact of the traits of character on aggressive behavior of adolescents. The results of empirical study, including statistical data processing, of influence of the traits of character on aggressive behavior of adolescents are presented and analyzed. Research Methods: The methods of mathematical statistics (Pearson correlation analysis) as well as the following psychological testing: Questionnaire for the determination of accentuated personalities by Schmieschek H., the Pathocharacterological Diagnostic Questionnaire by Lichko A., Aggression Test by Pochebut L., and Aggressive Behavior questionnaire by Ilyin E., Kovaliv P. were used. Results. Based on the results of theoretical and methodological study of the traits of character and aggressive behavior of adolescents, the author defined the traits of character as an extreme version of the norm related to stronger appearance of some personality traits. Adolescence is a period of character development when most of character traits are shaped. This is the age when different typological versions of the norm («character accentuation») appear in the most colored way, because the traits of character are not mitigated and not compensated by life experience yet. The author highlights that the traits of character may influence aggressive behavior in adolescents. There was noted the absence of unified meaning of the term «aggression». Nevertheless, in the broad sense, it refers to inflicting psychological or physical damage or harm to another individual or subject. Thus, during a period of character development, in adolescence, its typological features, which are not mitigated and disguised by life experience yet, sometime appear colored enough to resemble psychopathy, pathological anomalies of character, and may cause aggression. There were discussed the empirical methods which are used for study of accentuation of personality traits and aggressive behavior of adolescents. Based on the results of empirical study and correlation analysis the influence of accentuation of personality traits on aggressive behavior in adolescence has been identified. In particular, individuals with hypertension, dysthymic, psychostenical, schizoid, and conformal types of accentuation of personality traits do not tend to demonstrate aggression and hostility. The angry outburst of physical or verbal aggression is out of character for them. Individuals with emotive, stuck, exalted, demonstrative, labile, asthenoneurotic, epileptoid, hysteroid, and unstable types of character accentuation tend to demonstrate hostility and aggression, in particular the angry outburst of physical and verbal aggression. Conclusions: correlation analysis suggests relationship between character accentuation and aggressive behavior. Key words: accentuation, aggressiveness, behavior, character, adolescence.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/36361
Appears in Collections:Наукові публікації кафедри психології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10-DOI.pdf818.29 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.