Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/37641
Title: Особливості підготовки фахівців з менеджменту освіти в Україні
Other Titles: Features of training specialists in education management in Ukraine: current State and prospects
Authors: Товканець, Оксана Сергіївна
Keywords: менеджмент освіти, фахівець з менеджменту освіти, професійна підготовка
Issue Date: 2021
Publisher: Говерла
Citation: Товканець, О. С. Особливості підготовки фахівців з менеджменту освіти в Україні [Текст] / О. С. Товканець // Науковий вісник Ужгородського університету : збірник наукових праць; серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І. Кузьма. – Ужгород : Говерла, 2021. – Вип. 1 (48). – С. 405-409. – Бібліогр.: с. 408 (11 назв). – Рез. укр., англ.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Анотація. Мета статті: обґрунтувати особливості підготовки фахівців з менеджменту освіти в Україні. Застосовано такі методи дослідження: аналіз наукових розробок та нормативних джерел – з метою з’ясування стратегії розвитку професійної підготовки фахівців з менеджменту, вивчення документальних джерел та ін- формаційних сайтів закладів вищої освіти – для визначення особливостей освітніх програм, узагальнення змістових характеристик – для формулювання висновків. В статті здійснено обґрунтування підготовки фа- хівців з менеджменту освіти в Україні. Проаналізовано Стандарт вищої освіти України із галузі знань 07 «Управління та адміністрування», спеціальності: 073 «Менеджмент» другого (магістерського) рівня, що част- ково регламентує професійну підготовку у галузі менеджменту освіти. Виявлено, що підготовка фахівців з менеджменту освіти в Україні здійснюється в рамках магістратури та докторантури. Наголошено, що со- ціально-економічні зміни в Україні, процеси глобалізації та інтеграції світової спільноти, наміри України щодо входження в європейський освітній простір зумовили необхідність модернізації системи професійної підготовки майбутніх фахівців. Виокремлено засади забезпечення освітнього ринку праці висококваліфікова- ними фахівцями з менеджменту освіти: національна ідея вищої освіти, впровадженням сучасних інновацій- них технологій навчання на основі високого рівня інформатизації навчального процесу; розвиток професійної підготовки фахівців з менеджменту освіти у контексті тенденцій розвитку світових освітніх систем, зокрема європейських. Ключові слова: менеджмент освіти; фахівець з менеджменту освіти; професійна підготовка.
Abstract. The article substantiates the training of specialists in education management in Ukraine. The Standard of Higher Education of Ukraine in the fi eld of knowledge 07 «Management and Administration», specialty: 073 «Management» of the second (master's) level, which partially regulates professional training in the fi eld of management, in particular in the fi eld of education management, is analyzed. It is emphasized that socio-economic changes in Ukraine, the processes of globalization and integration of the world community, Ukraine’s intentions to enter the European educational space have necessitated the modernization of the system of professional training of future professionals. The principles of providing the educational labor market with highly qualifi ed specialists in education management are highlighted: the national idea of higher education, focusing on fi lling the content of vocational training with the latest materials, the introduction of modern innovative learning technologies based on a high level of informatization of the educational process; development of professional training of specialists in education management in the context of development trends in global education systems, in particular European ones. Professional competencies in many educational programs are defi ned as the preservation of moral, cultural, scientifi c values and increase the achievements of society, the use of various types and forms of physical activity to lead a healthy lifestyle, demonstration of knowledge of theories, methods and functions of management, modern concepts of leadership, skills to identify problems and justify management decisions, organizational design, interaction, leadership, teamwork, situation analysis and communication in various areas of the organization, independent work, fl exible thinking, openness to new knowledge, critical thinking and self-criticism. It is concluded that the conceptual ideas for the training of specialists in education management are the ideas of humanistic education, which refl ect the recognition of personal rights of educational entities, focusing on the personifi cation of their relationships and interactions based on the acceptance of mutual responsibility for the modeling the educational context. Key words: education management; education management specialist; professional training.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/37641
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (48) - 2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ОСОБЛИВОСТІ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ.pdf571.06 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.