Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/38168
Название: Методика застосування технології проблемного навчання при вивченні історії в школі
Другие названия: Методика использования технологии проблемного изучения истории в школе
Methods of application of problem teaching technology in teaching history in higher educational establishments
Авторы: Ігнатенко, Наталія Віталіївна
Ключевые слова: проблемне навчання, проблемне запитання, проблемне завдання, проблемна задача, проблемна ситуація
Дата публикации: 2016
Издательство: Видавництво УжНУ "Говерла"
Библиографическое описание: Ігнатенко, Наталія Віталіївна Методика застосування технології проблемного навчання при вивченні історії в школі / Наталія Віталіївна Ігнатенко // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2016. – Вип. 2 (39). – С. 81-84. – Рез. укр., рос., англ. – Бібліогр.: с. 83 (13 назв)
Серия/номер: Педагогіка. Соціальна робота;
Краткий осмотр (реферат): У статті розкрито особливості застосування технології проблемного навчання як засобу активізації та інтенсифікації пізнавальної діяльності учнів при вивченні історії в школі; теоретично обґрунтовано концептуальні засади та методику застосування проблемного навчання історії: охарактеризовано його мету, зміст і дидактичні принципи; розглянуто методику постановки проблемних запитань, формулювання проблемних завдань та задач, створення проблемних ситуацій; наведено приклади практичного застосування прийомів проблемного навчання при вивченні історії в школі.
В статье рассмотрены особенности применения технологии проблемного обучения как средства активизации и интенсификации познавательной деятельности учащихся при изучении истории в школе, теоретически обоснованы концептуальные основы и методика применения проблемного обучения истории: охарактеризованы его цели, содержание и дидактические принципы; рассмотрена методика постановки проблемных вопросов, формулировки проблемных заданий и задач, создания проблемных ситуаций; описаны примеры практического применения приёмов проблемного обучения при изучении истории в школе. Ключевые слова: проблемное обучение, проблемные вопросы, проблемные задачи, проблемные задания, проблемная ситуация.
The article reveals the features of application of technology problem of training as a means of energizing and intensifi cation of cognitive activity of students while studying history in a high school; the purpose has been characterized, the content and didactic principles of application of technology problem of education have been considered as well as the methodology for setting the problematic issues, the wording of the problem tasks and objectives, creating problematic situations too. The article reasonably states that the learning system problem requires the learner to availability of a certain level of theoretical and practical training. Ready for a learning problem in this sense is determined primarily by the ability to see a proposed teacher problem, formulate it, to fi nd solutions and solve using eff ective methods. This study leads to the conclusion that the main condition of "problematic" content learning history at school is to engage in the process of cognition of several contradictory views on the problem of learning, creating problematic situations that encourage pupils not only to use the acquired knowledge, but also their own (under the direction of the teacher) to acquire new ones. Unlike the traditional fore-learning depends not only on the knowledge of historical facts and events, but also on the disclosure of causation. Therefore, the correct formulation of the educational problems is one of the main tasks, which depends on the success and eff ectiveness of the educational process. Key words: faulty study, the problematic issues, problem tasks, development technology, problem situation.
Тип: Text
Тип публикации: Стаття
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/38168
ISSN: 2524-0609
Располагается в коллекциях:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (39) - 2016

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
МЕТОДИКА ЗАСТОСУВАННЯ ТЕХНОЛОГІЇ.pdf284.7 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.