Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/38188
Title: Розвиток шкільництва та мовно-літературної освіти на Закарпатті у другій половині ХІХ - на початку ХХ століть
Other Titles: Развитие школьного гуманитарного образования на Закарпатье во второй половине ХІХ – начала ХХ веков
Development of school and language –literature education in Transcarpathia in the second half of the 19-th century – beginning of the 20-th century
Authors: Маляр, Любов Василівна
Keywords: освіта, шкільництво Закарпаття, українська мова та література, педагоги та культурно-освітні діячі
Issue Date: 2016
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Маляр, Любов Василівна Розвиток шкільництва та мовно-літературної освіти на Закарпатті у другій половині ХІХ - на початку ХХ століть / Любов Василівна Маляр // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2016. – Вип. 2 (39). – С. 129-132. – Рез. укр., рос., англ. – Бібліогр.: с. 131 (12 назв)
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: У статті розглянуто особливості розвитку шкільництва та мовно-літературної освіти у контексті соціально-історичних та культурологічних обставин на Закарпатті у другій половині ХІХ – на початку ХХ століть; висвітлено внесок українських культурно-освітніх діячів у справу утвердження національної ідеї у краї, в організацію навчально-виховного процесу на національних засадах; встановлено, що вивчення української мови та літератури було важливим засобом формування національних та загальнолюдських цінностей закарпатоукраїнців.
У статье раскрыты особенности развития школьного гуманитарного образования в контексте социально-исторических и культурологических обстоятельств на Закарпатье во второй половине ХІХ – начала ХХ веков; рассматривается деятельность украинских культурно-образовательных деятелей, которые отстаивали национальные права закарпатоукраинцев, вели борьбу за создание и утверждение украинской нацинальной школы; выявлено, что изучение украинского языка и литературы было важнейшим средством формирования национальных и общечеловеческих ценностей закарпатоукраинцев. Ключевые слова: образование, образование Закарпатья, украинский язык и литература, педагоги и культурно-образовательные деятели.
In this article the development peculiarity of school aff airs and humanities are regarded in context of socialhistorical and culturelogical cases in Transcarpathia 19-th - the fi rst half of of the 20-th century. Development of school system and specifi cs of education in Transcarpathia in the second half of the XIXth century and at the beginning of the XXth century are conditioned by social and historical factors: incorporation of the region into Austrian empire and later intj the Austro-Hungarian monarchy, domination of the policy of denationalization in Transcarpathia. So far if after the revolution the conditions developed for opening of the schools on national principles and introduction into the school curriculum the Slav culture study, namely the literature of Slavic peoples, the formation of Austro- Hungarian empire which pursued the policy of magarization undermined national school and imposed school system with Hungarian language of teaching where the culture values of Hungarian people and partially Germans became dominating. Key words: education, Transcarpathian school aff airs, Ukrainian language and literature, foreign literature, pedagogues and cultural workers.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/38188
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (39) - 2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
РОЗВИТОК ШКІЛЬНИЦТВА ТА МОВНО.pdf287.8 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.