Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/38257
Title: Лінгвопрагматичні особливості фахового мовленняу змісті формування англомовної професійно орієнтованої компетентності в усному спілкуванні майбутніх педіатрів
Other Titles: Лингвопрагматическое особенности профессиональный речи в содержании формирования англоязычной профессионально ориентированной компетентности в устном общении будущих педиатров
The linguo-pragmatic peculiarities of professional speaking of doctors in the framework of building an english for professional purposes competence in speaking of prospective pediatricians
Authors: Цимбровська, Христина Ігорівна
Keywords: лінгвопрагматичні особливості, англомовне професійно орієнтоване усне мовлення лікарів-педіатрів, види, форми, жанри, функції, комунікативні стратегії, лексико-стилістичні характеристики
Issue Date: 2016
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Цимбровська, Христина Ігорівна Лінгвопрагматичні особливості фахового мовленняу змісті формування англомовної професійно орієнтованої компетентності в усному спілкуванні майбутніх педіатрів / Христина Ігорівна Цимбровська // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2016. – Вип. 2 (39). – С. 266-270. – Рез. укр., рос., англ. – Бібліогр.: с. 269 (14 назв)
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Cтаттю присвячено проблемі аналізу лінгвопрагматичних особливостей фахового усного мовлення лікарів, які необхідно враховувати у змісті формування англомовної професійно орієнтованої компетентності в усному спілкуванні майбутніх педіатрів. Охарактеризовано домінувальні види, форми, функції, комунікативні стратегії, лексико-стилістичні характеристики англійського професійно орієнтованого усного мовлення лікарів-педіатрів. Визначено основні жанри англомовного професійно орієнтованого усного спілкування лікарів-педіатрів, якими є: бесіди з пацієнтами, їхніми батьками і колегами, консультації з колегами, дискусії, виступи на нарадах і консиліумах, публічні доповіді монологічного характеру на семінарах і конференціях.
Статью посвящено проблеме анализа лингвопрагматических особенностей профессиональной устной речи врачей, которые необходимо учитывать в содержании формирования англоязычной профессионально ориентированной компетентности в устном общении будущих педиатров. Охарактеризованы доминирующие виды, формы, функции, коммуникативные стратегии, лексико-стилистические характеристики английской профессионально ориентированной устной речи врачей-педиатров. Определены основные жанры англоязычного профессионально ориентированного устного общения врачей-педиатров. Ключевые слова: лингвопрагматические особенности, англоязычное профессионально ориентированное устное общение врачей-педиатров, коммуникативные стратегии, лексико-стилистические характеристики.
The article deals with the issue of analysis of linguo-pragmatic peculiarities of professional speaking of doctors that are to be taken into consideration while building an EPP (English for Professional Purposes) competence in speaking of prospective pediatricians. The dominant types, forms, genres, functions, communicative strategies, lexical and stylistic features of an EPP speaking of prospective pediatricians are defi ned. The main types of an EPP speaking of prospective pediatricians are presented by external and internal; monologic and dialogical, polylogical; face-to-face and indirect; formal and academic; spontaneous and planned; formal and informal; long-term and short-term; personality and socially oriented ones. The listed types of an EPP speaking of prospective pediatricians are outlined on the following criteria: expression of language means, manners of interaction of communicators, specifi c character of communication channels, functions and content of the message, type of organization of the message, communication spheres, and relations between communicators, duration of communication, social factors and management. Key words: linguo-pragmatic peculiarities, English for Professional Purposes speaking of prospective pediatricians, communicative strategies, lexical and stylistic features of EPP speaking of prospective pediatricians, communication, the framework of building an EPP competence in speaking of prospective pediatricians.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/38257
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (39) - 2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ЛІНГВОПРАГМАТИЧНІ ОСОБЛИВОСТІ.pdf298.42 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.