Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/40869
Назва: | Психологічна безпека освітнього середовища: психолого-педагогічний аспект |
Автори: | Шелевер, Оксана Василівна Фізер, В. С. |
Ключові слова: | безпека, психологічна безпека, світнє середовище, ризик-фактори, психологічна безпека особистості |
Дата публікації: | 2019 |
Бібліографічний опис: | Шелевер О. В., Фізер В. С. Психологічна безпека освітнього середовища: психолого-педагогічний аспект / О. В. Шелевер, В. С. Фізер // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. - 2019. - Вип. 67. Т. 1 - С. 87-91. |
Короткий огляд (реферат): | Сьогодні активно впроваджується ідеологія освіти, провідною стратегією якої є орієнтація на розвиток дитини як особистості. Вона може бути реалізована тільки на науково обґрунтованих засадах формування безпечного освітнього середовища. Відзначено, що проблеми забезпечення безпеки об’єктивно торкаються всіх сторін нашого життя і мають різноплановий характер. Якщо в авторитарній системі соціальні інститути, в тому числі і школа, створюються для контролю за людиною, то в гуманістичній парадигмі вони забезпечують людині «задоволення базових потреб» (А. Маслоу). Обґрунтовано, що поняття «психологічна безпека» належить до інтегративних категорій. У системі освіти психологічна безпека забезпечує такий стан середовища, який має референтну значимість, сприяє задоволенню потреби в особистісному спілкуванні та психологічній захищеності включених у нього суб’єктів. Вивчено фактори ризику, що загрожують психологічній безпеці освітнього середовища, а також умови, які сприяють її захищеності і психологічному комфорту. Аналітичний огляд ризиків і загроз, які існують в освітньому середовищі, переконує, що саме пси- хологічна безпека виступає головною умовою забезпечення особистісного розвитку всіх учасників освітнього середовища. Ризики та загрози, що деформують освітнє середовище, збільшують ймо- вірність зростання тривожності, конфліктності, агресивності основних його суб’єктів. Поряд з цим загострюється їх потреба в безпеці та захисті від фізичних і психологічних небезпек. Розглянуто основні підходи щодо формування психологічної безпеки особистості представниками різних психологічних напрямів. Відзначено, що особливе місце серед підходів займає екзистенційно-гу- маністичний напрям, у рамках якого психологічна безпека особистості розглядається як прагнення людини до задоволення базової потреби в безпеці через соціальну самореалізацію. Відзначено вимоги гуманістичної педагогіки враховувати індивідуально-психологічні особливості учнів в умовах школи, що передбачає формування психологічно комфортного і безпечного соціокуль- турного простору навчального закладу. Обґрунтовано систему поглядів на забезпечення психологічної безпеки учасників освітнього сере- довища, яка створюється через психологічні технології, побудовані на діалогічній основі, навчанні співпраці і відмові від психологічного насилля у взаємодії. |
Тип: | Text |
Тип публікації: | Стаття |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/40869 |
ISSN: | 1992-5786 |
Розташовується у зібраннях: | Наукові публікації кафедри психології |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
ПСИХОЛОГІЧНА БЕЗПЕКА ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА.pdf | 240.79 kB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.