Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/42993
Title: До питання професійної готовності майбутніх учителів початкових класів до роботи в умовах інклюзивної освіти
Other Titles: Professional readiness of future primary school teachers to the work in The inclusive education
Authors: Зобенько, Наталія Анатоліївна
Keywords: професійна підготовка майбутнього учителя початкових класів, професійна компетентність педагога, професійна готовність, діти з особливими освітніми потребами
Issue Date: 2022
Publisher: Вид-во “Говерла”
Citation: Зобенько, Наталія Анатоліївна До питання професійної готовності майбутніх учителів початкових класів до роботи в умовах інклюзивної освіти / Наталія Анатоліївна Зобенько // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2022. – Вип. 1 (50). – С. 98–102. – Рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 101–102 (10 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Анотація. Ефективна та успішна організація освітнього процесу в умовах інклюзивної освіти можлива лише за умови спеціальної системної професійно-педагогічної підготовки майбутніх учителів з дітьми з осо- бливими освітніми потребами. Метою статті є обґрунтування та аналіз теоретичних аспектів професій- ної готовності майбутнього вчителя початкових класів в умовах інклюзивної освіти в рамках закладу вищої освіти. Методи дослідження – аналіз, синтез, узагальнення теоретичних аспектів професійної готовності майбутнього вчителя початкових класів в умовах інклюзивної освіти в рамках закладу вищої освіти. Онов- лені умови функціонування закладів загальної середньої освіти зумовлюють оновлення системи підготовки педагогічних кадрів, переструктуризації, спеціальної професійної підготовки педагогів у закладах вищої осві- ти. Кінцевим результатом професійної підготовки є формування педагогічної компетентності, що забез- печить готовність і здатність особистості здійснювати інклюзивне навчання молодших школярів в умовах закладу загальної середньої освіти. Ключові слова: професійна підготовка майбутнього учителя початкових класів, професійна компетент- ність педагога, професійна готовність, діти з особливими освітніми потребами.
Abstract. In modern terms, the inclusion has become a priority in the educational policy of our state. It is noted that eff ective and successful organization of the educational process in the conditions of inclusive education is possible only under the condition of special systematic professional and pedagogical training of future teachers with children with special educational needs. The aim of the article is to substantiate and analyze the theoretical aspects of professional readiness of future primary school teachers in the inclusive education within a higher education institution. Research methods: analysis, synthesis, generalization of theoretical aspects of professional readiness of future primary school teachers in the conditions of inclusive education within the institution of higher education. The updated conditions for the functioning of general secondary education lead to the updating the system of teacher training, the restructuring, the special training of teachers in higher education: changes in content (taking into account changes in society), goals and objectives of professional activities of primary school teachers; the formation of pedagogical competence; training on the principle of integrity, system and integration; taking into account the following components: psychological, methodological, scientifi c-theoretical, special, practical and methodological, as well as the components of professional and personal training of future teachers to work in the inclusive education. The fi nal result of professional training is the formation of pedagogical competence, which will ensure the readiness and ability of the individual to carry out the inclusive education of primary school students in general secondary educational institution. Key words: professional training of future primary school teachers, professional competence of a teacher, professional readiness, children with special educational needs.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/42993
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (50) - 2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ДО ПИТАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ГОТОВНОСТІ.pdf563.34 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.