Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/43900
Title: Фасилітація в контексті підготовки майбутніх учителів початкових класів
Other Titles: Facilitation in the context of training future primary teachers
Authors: Рябець, Діана Василівна
Keywords: фасилітація, фасилітатор, фасилітаційний підхід, підготовка вчителів початкових класів
Issue Date: 2022
Publisher: Вид-во “Говерла”
Citation: Рябець, Діана Василівна Фасилітація в контексті підготовки майбутніх учителів початкових класів / Діана Василівна Рябець // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2022. – Вип. 1 (50). – С. 249–251. – Рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 251 ( 6 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Анотація. Актуальність дослідження полягає в необхідності зміни традиційної моделі педагога, адже нині перед учителем постають додаткові завдання – спрямувати здобувачів освіти не тільки на отримання знань, а й на їх творче осмислення, виховувати здатність застосовувати свої знання в навчальних і жит- тєвих ситуаціях – усе це має сприяти формуванню творчої особистості дитини. Метою статті є визна- чення сутності поняття «фасилітація» та її використання фасилітації в контексті підготовки майбутніх учителів початкових класів. Для реалізації поставленої мети використано методи аналізу, синтезу, зістав- лення, узагальнення, систематизації наукових положень. На основі аналізу психолого-педагогічної літерату- ри визначено сутність поняття «фасилітація». Представлено основні завдання викладача-фасилітатора у підготовці майбутніх учителів початкових класів, визначено вимоги до сучасного вчителя. З’ясовано, що реалізуючи фасилітаційний підхід у початковій школі вчитель зможе досягти суб’єкт-суб’єктної взаємодії з молодшими школярами, підтримати в дитині прагнення до самовдосконалення, самореалізації, саморозвит- ку. Визначено основні вміння, що характеризують діяльність учителя-фасилітатора. Ключові слова: фасилітація, фасилітатор, фасилітаційний підхід, підготовка вчителів початкових класів.
Abstract. The urgency of the study lies in the need to change the traditional model of the teacher, because now the teacher faces additional tasks − to direct students not only to acquire knowledge but also to their creative thinking, to cultivate the ability to apply their knowledge in educational and life situations. creative personality of the child. The aim of the article is to defi ne the essence of the concept of “facilitation” and its use of facilitation in the context of training future primary school teachers. Methods of analysis, synthesis, comparison, generalization, systematization of scientifi c positions are used to achieve this goal. Based on the analysis of psychological and pedagogical literature, the essence of the concept of “facilitation” is determined. The interpretation of the phenomenon of facilitation is given, connected with such aspects as: interaction of people caused by social contacts, which increases their activity, promotes the activation of mental processes, improves well-being; a specifi c type of communication, which involves facilitating the interaction of participants in the educational process; way to help the group in fi nding ways to identify and solve problems. The main tasks of the teacher - facilitator in the training of future primary school teachers are presented, the requirements for a modern teacher are determined. It was found that implementing the facilitation approach in primary school, the teacher will be able to achieve subject-subject interaction with younger students, to support the child's desire for self-improvement, self-realization, self-development. The basic skills that characterize the activities of the teacher-facilitator are identifi ed. It is the ability to listen carefully, observation, the ability to diagnose, correct the behavior of students, the ability to establish simple and fruitful communication between members of the study group and ensures successful group communication. Key words: facilitation, facilitator, facilitation approach, training of primary school teachers.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/43900
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (50) - 2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ФАСИЛІТАЦІЯ В КОНТЕКСТІ ПІДГОТОВКИ.pdf542.93 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.