Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/44997
Название: | Художник як соціальний феномен: проблема змістовних імперативів |
Другие названия: | The artist as a social phenomenon: the problem of content imperatives |
Авторы: | Матвієнко, Оксана Іванівна |
Ключевые слова: | художник як соціальний тип, атрибутивна ознака, історичний розвиток, суспільний генезис, змістовні імперативи художника, критеріальний ідентитет, the artist as a social type, attributive feature, historical development, social genesis, artist’s content imperatives, criterion of identity |
Дата публикации: | 2017 |
Библиографическое описание: | Матвієнко О. І. Художник як соціальний феномен: проблема змістовних імперативів / О. І. Матвієнко // Релігія та Соціум. Міжнародний часопис. Чернівці: Вид-во Чернівецького національного університету, 2017. Вип. 3–4 (27–28). С. 218–224. |
Серия/номер: | Релігія та Соціум; |
Краткий осмотр (реферат): | Художник як соціальний тип завжди був атрибутивною ознакою суспільства. Однак його місце в суспільній ієрархії зазнавало істотних змін у процесі історичного розвитку. Не менш резонансною є проблема змістовних імперативів художника: які якості для художника є обов’язковими, за відсутності яких особливостей художник втрачає свій критеріальний ідентитет? The artist as a social type has always been a feature of any society. However, his place in the social hierarchy was undergoing significant changes in the process of historical development. Equally resonant is the issue of artist’s content imperatives: what features are mandatory for the artist; in the absence of which features the artist loses its criterion of identity? In contrast to the artistic creation – artistic production does not create works of art but only technically reproduces them, turning them into values of culture. A real artist does not simply copy reality, but symbolizes and summarizes it by recreating its most characteristic features. The problem of artistic form is not a problem of copying real objects and attempts to find similarities with them, but an attempt to transfer information about the value of objects and phenomena. Every era of art reflects a certain general level of artistic thought. Moreover, the artists who created outstanding works also raised and solved human problems – they were ahead of their time by thinking about past times and making heuristic discoveries about the future. |
Тип: | Text |
Тип публикации: | Стаття |
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/44997 |
ISSN: | 2224-0306 |
Располагается в коллекциях: | Наукові публікації кафедри філософії |
Файлы этого ресурса:
Файл | Описание | Размер | Формат | |
---|---|---|---|---|
17(3-4).pdf | 326.42 kB | Adobe PDF | Просмотреть/Открыть |
Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.