Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/45318
Title: Шляхи залучення готельно-ресторанної інфраструктури в організацію історико-культурних заходів
Other Titles: Ways of involving hotel and restaurant infrastructure in the organization of historical and cultural events
Authors: Корсак, Роман Володимирович
Годя, Іван Михайлович
Keywords: готельно-ресторанна інфраструктура, історико-культурні заходи, туристична дестинація, гостинність, Середнянський замок, Закарпаття, hotel and restaurant infrastructure, historical and cultural events, tourist destination, hospitality, Serednyan castle, Transcarpathia
Issue Date: 2022
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Корсак Р., Годя І. Шляхи залучення готельно-ресторанної інфраструктури в організацію історико-культурних заходів / Р. Корсак, І. Годя // Актуальні питання гуманітарних наук: міжвуз. зб. наук. праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка / [редактори-упорядники М. Пантюк, А. Душний, В. Ільницький, І. Зимомря]. – Дрогобич : Видавничий дім «Гельветика», 2022. – Вип. 54. Т. 1. – С. 57–62.
Abstract: Стаття присвячена дослідженню ролі індустрії готельно-ресторанної інфраструктури в організації історико-культурних заходів. Автори дійшли висновку, що створення двосторонніх зв’язків між готельно-ресторанними закладами і зацікавленими групами, що беруть участь в організації історико-культурних заходів сприяє розвитку готельно-ресторанного бізнесу. Таким чином, організація історико-культурних заходів у формі святкових фестивалів виступає потужним стимулом для інтенсивного розвитку готельно-ресторанної інфраструктури туристичної дестинації. На думку авторів, організація історико-культурних заходів, на прикладі Середнянського замку (Закарпатська область), сприятиме активізації діяльності всіх об’єктів готельно-ресторанної інфраструктури, що має важливе економічне значення. При цьому відбувається відродження місцевих культурних традицій і звичаїв. Це дозволяє максимально ефективно використовувати туристські можливості регіону, об’єднуючи у туристичний продукт постійні та тимчасові атракції: музеї, пам’ятники, культові споруди, природні пам’ятки, історичні місця та події культурного життя населення. Автори відмічають, що у порівнянні з іншими видами святкових заходів, історико-культурні мають ряд переваг для розвитку готельно-ресторанної інфраструктури регіонів країни, серед яких можна виділити наступні: залучення у регіон великого потоку туристів, вирішення проблеми сезонності для місцевих готелів та ресторанів, збільшення часу перебування туристів у регіоні при тривалості заходу, відображення інтересів різних цільових аудиторій та ін. Маркетинг організації історико-культурних заходів є чудовим способом просування готельно-ресторанної інфраструктури, який спрямований на побудову і зміцнення гостинного іміджу туристичної дестинації шляхом організації спеціальних подій. Найбільш поширеними цілями проведення історико-культурних заходів є наступні: створення та підтримання гарної репутації місцевості, підвищення лояльності місцевих жителів і жителів сусідніх регіонів, країн та підвищення впізнаваності території. Для розв’язання наукових завдань, що стосуються дослідження ролі готельно-ресторанної інфраструктури в організації історико-культурних заходів, застосовано загальнонаукові методи, зокрема: логічний та аналітичний метод, метод узагальнення, метод систематизації та класифікації, метод дедукції та індукції, метод синтезу й аналізу тощо.
The article is devoted to the study of the role of the hotel and restaurant infrastructure industry in the organization of historical and cultural events. The authors came to the conclusion that the creation of bilateral relations between hotel and restaurant establishments and interested groups participating in the organization of historical and cultural events contributes to the development of the hotel and restaurant business. Thus, the organization of historical and cultural events in the form of holiday festivals acts as a powerful incentive for the intensive development of the hotel and restaurant infrastructure of a tourist destination. According to the authors, the organization of historical and cultural events, on the example of the Serednyan castle (Transcarpathian region), will contribute to the activation of all objects of the hotel and restaurant infrastructure, which has an important economic significance. At the same time, there is a revival of local cultural traditions and customs. This makes it possible to use the tourist opportunities of the region as effectively as possible, combining permanent and temporary attractions into a tourist product: museums, monuments, religious buildings, natural attractions, historical places and events of the cultural life of the population. The authors note that compared to other types of festive events, historical and cultural events have a number of advantages for the development of the hotel and restaurant infrastructure of the regions of the country, among which the following can be distinguished: attracting a large flow of tourists to the region, solving the problem of seasonality for local hotels and restaurants, increasing time of stay of tourists in the region during the duration of the event, reflection of the interests of different target audiences, etc. Marketing of the organization of historical and cultural events is an excellent way of promoting the hotel and restaurant infrastructure, which is aimed at building and strengthening the hospitable image of the tourist destination by organizing special events. The most common goals of conducting historical and cultural events are the following: creating and maintaining a good reputation of the area, increasing the loyalty of local residents and residents of neighboring regions and countries, and increasing the recognizability of the territory. To solve the scientific problems related to the research of the role of the hotel and restaurant infrastructure in the organization of historical and cultural events, general scientific methods are applied, in particular: logical and analytical, the method of generalization, the method of systematization and classification, the method of deduction and induction, the method of synthesis and analysis, etc.
Type: Text
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/45318
Appears in Collections:Наукові публікації кафедри туристичної інфраструктури та сервісу

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
54_2022.pdf272.17 kBAdobe PDFView/Open
57-62.pdf336.97 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.