Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/45948
Title: Криптовалюти як об'єкт цивільних прав: порівняльно-правовий аналіз
Authors: Логойда, Володимир Михайлович
Keywords: криптовалюта як об'єкт цивільних прав, криптоактиви, віртуальні активи, цифрові активи, криптовалюта, віртуальна валюта, цифрова валюта, об’єкт цивільних прав, гроші, електронні гроші, платіжний засіб, токен, блокчейн, інше майно, річ, нематеріальні блага
Issue Date: 2022
Publisher: Логойда Володимир Михайлович
Abstract: Логойда В. М. Криптовалюти як об’єкт цивільних прав: порівняльно-правовий аналіз. - Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису. Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії за спеціальністю 081 «Право» (08 – Право). – Державний вищий навчальний заклад «Ужгородський національний університет», Ужгород, 2022. Дисертація є одним з перших комплексних вітчизняних досліджень місця криптовалюти в системі об’єктів цивільних прав на основі компаративістського підходу. Обрання здобувачем теми дисертації зумовлено її актуальністю з огляду на наступні мотиви: 1. Правове явище, що досліджується, недостатньо врегульоване цивільним законодавством України. Правові позиції суб’єктів владних повноважень щодо криптовалюти, що формувалися протягом останніх 7-8 років, є фрагментарними і непослідовними, а комплексне профільне законодавство лише знаходиться в процесі формування, причому кілька спроб законодавчого врегулювання виявилися невдалими саме через недостатню наукову розробку базових аспектів проблеми – спірність пропонованих визначень понятійно-категоріального апарату, дискусійність визначення правової природи криптовалюти, її місця в системі об’єктів цивільних прав. 2. В умовах функціонування криптовалюти як глобального явища автономне правове врегулювання статусу та правил обігу криптовалюти в Україні, без урахування міжнародного досвіду, особливо правових позицій ключових торгових партнерів України (країн ЄС, США, Китаю, Туреччини, країн СНД тощо), здатне призвести до виникнення гострих правових колізій при здійсненні транскордонних операцій з криптовалютою, що потенційно загрожує завданням збитків громадянам та юридичним особам України. Відтак, є потрібним детальне вивчення законодавства і правозастосовчої практики іноземних країн, а також прогнозування основних тенденцій їх розвитку на найближчу перспективу для максимальної адаптації законодавства України до потреб міжнародної торгівлі. 3. Вже наявні окремі інструменти нормативного врегулювання правового статусу та обігу криптовалюти в Україні демонструють недостатню ефективність у регулюванні даного ринку, а пропоновані державою у цивільному законодавстві засоби захисту прав та законних інтересів учасників цивільних правовідносин часто виявляються нерелевантними. Відтак, правовий статус криптовалюти в Україні та її місце в системі об’єктів цивільних прав потребують переосмислення. 4. Відсутність комплексної теоретичної та нормативно-правової бази щодо криптовалют стримує розвиток ринку фінансово-технологічних інновацій в Україні, що здатне призвести до стратегічного відставання України від провідних розвинутих країн світу, а також зашкодити задекларованому Україною зовнішньополітичному курсу на інтеграцію з Європейським Союзом. За наслідками дисертаційного дослідження здобувачем, на підставі вивчення міжнародного досвіду правового регулювання криптовалют, аналізу національного законодавства України (як діючого, так і перспективного), а також ознайомлення з наявними теоретичними розробками вітчизняних та зарубіжних вчених у галузі цивільного / господарського та фінансового права, здійснено переосмислення правових засад регулювання статусу криптовалют в Україні та запропоновано власний підхід до цієї проблеми, включно з пропозиціями по зміні національної нормативно-правової бази. Об’єкт, предмет, мета і завдання дослідження призвели до висновку про необхідність обрання автором структури дисертаційного дослідження у три розділи, де перший був би присвячений загально-теоретичній характеристиці генези криптовалюти, її технічних та юридичних рис, визначенню проблем її правової кваліфікації, огляду теоретичних досягнень інших вчених у цій сфері наукових знань; другий – вивченню досвіду правового регулювання криптовалюти іноземними країнами, зблокованими автором у групи, виходячи з регіональних та культурних особливостей, що впливають на розвиток правових шкіл і традицій; третій – аналізу проблем правового регулювання криптовалюти в Україні, ретроспективному огляду законодавства, законопроектної роботи та правових позицій суб’єктів владних повноважень, характеристиці перспективного законодавства та опрацюванню пропозицій автора по зміні національного законодавства відповідно до отриманих результатів наукових досліджень. В результаті структура основної частини дисертації складається з наступних розділів: Розділ 1. Теоретико-методологічна основа дослідження криптовалюти як об’єкта цивільних прав. У даному розділі відображені загальні технічні принципи функціонування технології розподіленого реєстру і юридичне значення досягнення консенсусу відносно його стану у певний момент часу для вирішення проблеми подвійних витрат; розглянуто пропозиції щодо надання дефініції поняттю «криптовалюта» та надано авторський її варіант та оцінку авторських варіантів окремих дослідників; розкрито співвідношення термінів «віртуальні активи», «криптоактиви», «криптовалюта», «віртуальна валюта», «цифрова валюта», «цифрові гроші», «електронні гроші»; наведена класифікація криптоактивів; розроблено наочну схему класифікації грошей і квазі-грошових інструментів у їх співвідношенні з класифікацією криптоактивів; визначено характерні ознаки криптовалюти як об’єкта цивільних прав і, на їх основі, а також основі технічних характеристик криптовалюти та її господарського призначення, методом виключення проведено співставлення криптовалюти з традиційними групами об’єктів цивільних прав, відомими вітчизняній науці цивільного права, з метою правильної кваліфікації криптовалюти в системі вказаних об’єктів; за результатами аналізу визначено, що до прийняття у 2019 році окремих актів національного законодавства криптовалюта найбільше підпадала під ознаки категорії «інше майно» згідно з класифікацією, вказаною у ст. 177 ЦК України; на основі економічного вчення Карла Менгера здійснено критику віднесення законодавцем з 2019 року криптовалюти до такої групи об’єктів цивільних прав як нематеріальні блага; обґрунтовано позицію щодо необхідності визначення у цивільному законодавстві України такого об’єкту цивільних прав (в рамках категорії «інше майно») як особлива форма грошей – цифрові приватні (нефіатні) гроші, а саме: такого їх підвиду як децентралізована віртуальна валюта (криптовалюта); проведено огляд наукових досліджень правової природи криптовалют. Розділ 2. Правове регулювання криптовалюти в зарубіжних країнах. У вказаному розділі автор робить порівняльно-правовий аналіз регулювання правового статусу криптовалюти в основних світових юрисдикціях : країнах Європейського Союзу (ЄС) та Європейської асоціації вільної торгівлі (ЄАВТ), англо-саксонських країнах (США, Канаді, Сполученому Королівстві Великобританії та Північної Ірландії, Австралії, Новій Зеландії), країнах Співдружності Незалежних Держав (СНД), а також найбільших країнах Азії, Африки та Латинської Америки. За результатами дослідження встановлено, що країни по-різному визначають місце криптовалюти в системі об’єктів цивільних прав: як законний платіжний засіб, резервна валюта (Сальвадор, ЦАР, «Próspera ZEDE» - офшорна територія Гондурасу); як нефіатний платіжний засіб (цифрові приватні гроші, цифрову валюту) або прирівнюють її до статусу іноземної валюти – ФРН, Ліхтенштейн, Японія, Сингапур, Швейцарська Конфедерація, Ісландія, окремі штати США, Сполучене Королівство Великобританії та Північної Ірландії, Коста-Рика, Росія, Індія; як фінансовий інструмент (біржовий актив) з функцією засобу обігу – Фінляндія, Норвегія, Швеція, Болгарія, окремі штати США, Венесуела, Австралія; як нематеріальний (віртуальний) актив взаємозамінного характеру з функціями засобу обігу та платежу (квазі-гроші) – Франція; як нематеріальний (віртуальний) актив, з функцією засобу обігу, але без функції засобу платежу – Киргизстан, Таїланд, Бразилія, Аргентина, Куба, Чилі, Гонконг (САР КНР), ПАР; як нематеріальний (віртуальний) актив, обіг якого всередині країни заборонено – Китай, Туреччина, Казахстан, Узбекистан, Непал, Бангладеш, В’єтнам, Колумбія, Болівія; як товар, майнові права, цінні папери або інші об’єкти цивільних прав – Ізраїль, Білорусь, Індонезія, Мексика, окремі штати США, Канада, Нова Зеландія, Тайвань, Ліван, Нігерія тощо. Розділ 3. Удосконалення правового регулювання криптовалюти в цивільному праві України. У цьому розділі здобувач ретроспективно оглядає правові позиції суб’єктів владних повноважень щодо статусу криптовалюти та законопроекти, щодо регулювання статусу та обігу криптовалюти, які були ініційовані суб’єктами права законодавчої ініціативи у 2017-2020 роках; досліджує чинне та перспективне законодавство, яким регулюються окремі аспекти статусу та обігу криптовалюти. За наслідками аналізу встановлено, що прийнятий Закон України «Про віртуальні активи» є рестрикційним щодо криптовалют (зокрема забороняє виконання ними функцій засобу обігу та платежу) і погіршує правове становище громадян та юридичних осіб, порівняно з сьогоднішнім станом, коли ситуація не врегульована законодавчо. На прикладах господарської і судової практики (договори купівлі-продажу, позики, створення твору на замовлення, інвестиційні тощо) доведено, що наявне і перспективне регулювання криптовалюти як нематеріального блага суперечить реальній правовій природі даного активу і не забезпечує учасників відповідних правовідносин ефективними засобами правового захисту. Наукова новизна результатів, отриманих внаслідок проведення дисертаційного дослідження полягає у наступному : 1) у дисертації вперше : запропоновано авторську класифікацію форм і видів існування грошей, включно з централізованою і децентралізованою віртуальною валютою; обґрунтовано потребу конституювання у ст. 177 ЦК України нового об’єкту цивільних прав як особливої форми грошей (в підкатегорії об’єкту цивільних прав «інше майно»): цифрових приватних (нефіатних) грошей, а саме: такого їх підвиду як децентралізована віртуальна валюта (криптовалюта); опрацьовано авторську дефініцію криптовалюти, що визначена як «віртуальний актив (різновид цифрових приватних грошей) з відкритим вихідним кодом, заснований на технології розподіленого реєстру або подібній технології, який не має центрального адміністратора, захищається засобами криптографії та використовується в однорангових (децентралізованих) віртуальних мережах між їх учасниками та за їх згодою в якості міри вартості та засобів обігу, платежу і збереження вартості» (пропозиції до ст. 192 ЦК України); обґрунтовано концептуальну помилковість віднесення законодавством України криптовалюти до такого об’єкту цивільних прав як нематеріальні блага; обґрунтовано потребу перегляду Україною правового статусу криптовалюти біткоїн (з можливістю визнання її іноземною валютою) у зв’язку з її оголошенням законним платіжним засобом у Сальвадорі та ЦАР; враховуючи субсидіарне застосування цивільного законодавства до регулювання трудових відносин, запропоновано після визнання законодавством України грошової природи криптовалюти визнати криптовалюту допустимим засобом виплати заробітної плати у разі наявності добровільної і усвідомленої згоди обох сторін трудових відносин та за умови дотримання вимог Конвенції МОП №95 «Про захист заробітної плати». 2) у дисертації удосконалено : існуюче визначення поняття інформація, шляхом пропозиції по наступній зміні законодавчої дефініції у ст. 200 ЦК України (доповнення її призначенням даного об’єкта цивільних прав): «інформацією є будь-які відомості та/або дані, які можуть бути збережені на матеріальних носіях або відображені в електронному вигляді і призначені для комунікації між людьми стосовно фактів, речей, ідей та понять в рамках певного контексту»; класифікацію об’єктів цивільних прав у ст. 177 ЦК України в частині безготівкових грошей та електронних цінних паперів (з віднесенням їх до майнових прав, а не рухомих речей). 3) у дисертації дістали подальшого розвитку : класифікація видів криптоактивів за їх правовою природою (з поділом на криптовалюти та криптотокени, а останні: на платіжні токени, утилітарні токени, токенізовані активи та гібридні токени); наукові погляди щодо обґрунтування відмінності криптовалют від електронних грошей; пропозиції щодо посилення засобами нормативного регулювання ролі національної грошової одиниці України в економічному житті країни шляхом виведення за рамки правового поля штучних прив’язок визначення ціни товарів / робіт / послуг до зміни курсів фіатних чи нефіатних грошових одиниць обліку; пропозиції по подальшому удосконаленню нормативно-правової бази України на базі кращого світового досвіду, з урахуванням юридичних зобов’язань держави по наближенню національного законодавства до acquis ЄС. Зокрема запропоновано проекти нової редакції ст. 177, 192, 533 ЦК України, ст. 198 ГК України, а також зміни до ст. 32, 34 Закону України «Про Національний банк України», ст. 290 ЦПК України, ст. 3685 КК України, ст. 46 Закону України «Про запобігання корупції», ст. 1 Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення», обґрунтовано необхідність комплексних змін до Закону України «Про платіжні послуги» та Закону України «Про віртуальні активи», з урахуванням результатів дисертаційного дослідження. Прикладне значення отриманих результатів полягає в наданні рекомендацій органам державної влади щодо удосконалення діючої та розробки перспективної нормативно-правової бази з питань обігу криптовалют в Україні, використання результатів дослідження у правозастосовчій діяльності суб’єктів владних повноважень, а також у використанні результатів в науковій діяльності та освітньому процесі (акти впровадження від 02.02.2022).
Lohoyda V.M. Cryptocurrencies as an object of civil rights: a comparative legal analysis. - Qualifying scientific work on the rights of the manuscript. The dissertation on the attainment of a scientific degree of the doctor of philosophy on a specialty 081 “Law” (08 – Law). - Uzhhorod National University, Uzhhorod, 2022. The dissertation is one of the first comprehensive domestic studies of the place of cryptocurrency in the system of objects of civil rights based on a comparative approach. The choice of the dissertation topic by the applicant is due to its relevance given the following motives: 1. The legal phenomenon under study is insufficiently regulated by the civil legislation of Ukraine. The legal positions of the authorities on cryptocurrency formed within the last 7-8 years are fragmentary and inconsistent, at the same time comprehensive legislation is only in the process of formation, moreover, several attempts to resolve the legislation failed due to lack of scientific development of basic aspects of the problem - the controversy of the proposed definitions of the categorical apparatus, the debatability of determining the legal nature of cryptocurrency, its place in the system of objects of civil rights. 2. Given the functioning of cryptocurrency as a global phenomenon autonomous legal regulation of the status and circulation of cryptocurrency in Ukraine without taking into account international experience, especially the legal positions of key trading partners of Ukraine (EU, USA, China, Turkey, CIS, etc.), leads to sharp legal conflicts when carrying out cross-border transactions with cryptocurrency, which potentially threatens to inflict losses on citizens and legal entities of Ukraine. Therefore, it is necessary to study in detail the legislation and law enforcement practices of foreign countries and forecast the main trends of their development shortly for the maximum adaptation of Ukrainian legislation to international trade needs. 3. The already existing several instruments of normative regulation of the legal status and circulation of cryptocurrency in Ukraine demonstrate insufficient efficiency in regulating this market, and the means proposed by the state in civil legislation to protect the rights and legitimate interests of civil parties are often irrelevant. Therefore, the legal status of cryptocurrency in Ukraine and its place in the system of objects of civil rights need to be reconsidered. 4. The lack of a comprehensive theoretical and regulatory framework for cryptocurrencies hinders the development of the financial and technological innovation market in Ukraine, which can lead to a strategic lag of Ukraine from the leading developed countries and harm Ukraine's declared foreign policy toward integration with the European Union. After the dissertation research, based on the study of international experience of legal regulation of cryptocurrencies, analysis of national legislation of Ukraine (both current and future), as well as acquaintance with existing theoretical developments of domestic and foreign scholars in civil / commercial and financial law, the applicant reconsidered legal framework for regulating the status of cryptocurrencies in Ukraine and proposed his approach to this problem, including proposals to change the national legislation. The object, subject, purpose and objectives of the study led to the conclusion that the author should choose the structure of the dissertation research in three sections, where the first would be devoted to the general theoretical characteristics of the genesis of cryptocurrency, its technical and legal features, identifying problems of its legal qualification, review of achievements of other scientists in this field of scientific knowledge; the second - to study the experience of legal regulation of cryptocurrency by foreign countries blocked by the author in groups based on regional and cultural features that affect the development of legal schools and traditions; the third one – to analysis of problems of legal regulation of cryptocurrency in Ukraine, retrospective review of legislation, draft law and legal positions of the authorities, characteristics of future legislation and elaboration of the author's proposals to change national legislation in accordance with the results of research. As a result, the structure of the main part of the dissertation consists of the following sections: Section 1. The theoretical and methodological basis of the study of cryptocurrency as an object of civil rights. This section reflects the general technical principles of operation of the distributed ledger technology and the legal significance of reaching a consensus on its state at a certain point of time to solve the problem of double costs; proposals for providing a definition of the term "cryptocurrency" were considered and the author's version and evaluation of the author's versions of some researchers were provided; the interrelation of the terms "virtual assets", "cryptoassets", "cryptocurrency", "virtual currency", "digital currency", "digital money", "electronic money" is disclosed; the classification of cryptoassets is given; a visual scheme for the classification of money and quasi-monetary instruments in their relationship with the classification of cryptoassets is developed; the typical characteristics of the cryptocurrencies as the object of civil rights were defined and based on them and also on technical aspects of cryptocurrency as well as on its economic purpose the cryptocurrencies were compared (by neti-neti method) with the traditional groups of civil rights, known to the domestic science of civil law, in order to properly qualify the cryptocurrency in the system of these objects; after the analysis it was determined that prior to the adoption in 2019 of certain acts of national legislation, cryptocurrency most fell under the characteristics of the category "other property" according to the classification specified in art. 177 of the Civil Code of Ukraine; based on the economic theory of Carl Menger the author criticized the legislator’s classification of cryptocurrency as intangible benefit since 2019; it was argued the necessity to define in the civil legislation of Ukraine such an object of civil rights (within the category of "other property") as a special form of money - digital private (non-fiat) money, namely such a subspecies as decentralized virtual currency (cryptocurrency); a review of scientific research on the legal nature of cryptocurrencies was made as well. Section 2. Legal regulation of cryptocurrency in foreign countries. In this section, the author makes a comparative legal analysis of the regulation of the legal status of cryptocurrency in major world jurisdictions: the European Union (EU) and the European Free Trade Association (EFTA), the Anglo-Saxon countries (USA, Canada, the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland, Australia, New Zealand), the Commonwealth of Independent States (CIS), as well as the largest countries in Asia, Africa, and Latin America. The study found that countries define the place of cryptocurrency in the system of civil rights objects in different ways: as a legal tender, reserve currency (El Salvador, CAR, «Próspera ZEDE» - off-shore territory of Honduras); as a non-fiat means of payment (digital private money, digital currency) or equate it to the status of foreign currency - Germany, Liechtenstein, Japan, Singapore, the Swiss Confederation, Iceland, some US states, the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland, Costa Rica, Russia, India; as a financial instrument (exchange asset) with the function of a medium of exchange - Finland, Norway, Sweden, Bulgaria, some US states, Venezuela, Australia; as an intangible (virtual) asset of interchangeable nature with the functions of a medium of exchange and means of payment (quasi-money) – France; as an intangible (virtual) asset, with the function of a medium of exchange, but without the function of a means of payment - Kyrgyzstan, Thailand, Brazil, Argentina, Cuba, Chile, Hong Kong (SAR PRC), South Africa; as an intangible (virtual) asset with the prohibition of circulation within the country - China, Turkey, Kazakhstan, Uzbekistan, Nepal, Bangladesh, Vietnam, Colombia, Bolivia; as a commodity, property rights, securities or other objects of civil rights - Israel, Belarus, Indonesia, Mexico, some states of the USA, Canada, New Zealand, Taiwan, Lebanon, Nigeria, etc. Section 3. Improving the legal regulation of cryptocurrency in the civil law of Ukraine. In this section, the applicant retrospectively reviews the legal positions of the authorities on the status of cryptocurrency and drafts bills on the regulation of the status and circulation of cryptocurrency, initiated by the subjects of the legislative process in 2017-2020; examines current and future legislation governing certain aspects of status and circulation of cryptocurrency. According to the results of the analysis, the adopted Law of Ukraine "On Virtual Assets" is restrictive on cryptocurrencies (in particular, prohibits them from performing the functions of medium of exchange and means of payment) and worsens the legal position of citizens and legal entities compared to the current situation when the situation is not regulated. On the examples of economic and judicial practice (contracts of sale, loans, creation of works, investment, etc.) it is proved that the existing and future regulation of cryptocurrency as an intangible asset contradicts the real legal nature of the asset and does not provide participants with effective legal protection. The scientific novelty of the results obtained after the dissertation research is as follows: 1) the following items were invented in the dissertation: the author's classification of forms and types of the existence of money is offered, including centralized and decentralized virtual currency; the need to constitute at art. 177 of the Civil Code of Ukraine a new object of civil rights as a special form of money (in the subcategory of the object of civil rights "other property"): digital private (non-fiat) money, namely such a subspecies as decentralized virtual currency (cryptocurrency) was argued; an author's definition of cryptocurrency was proposed, that is: “a virtual asset (a type of digital private currency) with open source, based on distributed ledger technology or similar technology, which has no central administrator, is protected by cryptography and used in peer-to-peer (decentralized) virtual networks by its participants and after their consent as a measure of value, medium of exchange, means of payment and storage of value" (proposals for the art. 192 of the Civil Code of Ukraine); the conceptual erroneousness of the classification of cryptocurrency by the Ukrainian legislation as intangible goods is substantiated; the need for Ukraine to reconsider the legal status of the cryptocurrency Bitcoin (with the possibility of recognizing it as foreign currency) is substantiated in connection with declaring it a legal tender in El Salvador and CAR; given the subsidiary application of civil law to the regulation of labor relations, it is proposed (after the recognition of the monetary nature of cryptocurrency by the legislation of Ukraine) to recognize cryptocurrency as an acceptable means of payment of wages if voluntary and informed consent of both parties of labor relations is present and if it complies with the requirements of the ILO Wage Protection Convention No. 95. 2) the following items were improved in the dissertation: the existing definition of «information» by proposing the next changes to the normative definition at art. 200 of the Civil Code of Ukraine (to amend it with the purpose of this object of civil rights): «information is any intelligence and/or data that can be stored on physical media or displayed electronically and intended for communication between people about facts, things, ideas and concepts in a particular context»; classification of objects of civil rights at art. 177 of the Civil Code of Ukraine in terms of non-cash money and electronic securities (with their attribution to property rights, not movables). 3) the following items received further development in the dissertation: classification of types of cryptocurrencies according to their legal nature (divided into cryptocurrencies and crypto tokens, and the latter: payment tokens, utility tokens, security tokens, and hybrid tokens); scientific views on the justification of the difference between cryptocurrencies and electronic money; proposals to strengthen the role of the national currency of Ukraine in the economic life of the country using normative regulation by removing outside the legal field of artificial links in determining the price of goods / works / services to change the rates of fiat or non-fiat currencies; proposals for further improvement of the regulatory framework of Ukraine based on the best world experience, taking into account the legal obligations of the state to approximate national legislation to the EU acquis. In particular, it is proposed a new editions of art. 177, 192, 533 of the Civil Code of Ukraine, art. 198 of the Commercial Code of Ukraine, as well as amendments to art. 32, 34 of the Law of Ukraine "On the National Bank of Ukraine", art. 290 of the Civil Procedural Code of Ukraine, art. 3685 of the Criminal Code of Ukraine, art. 46 of the Law of Ukraine "On Prevention of Corruption", art. 1 of the Law of Ukraine "On Prevention and Counteraction to Legalization (Laundering) of Proceeds from Crime, Terrorist Financing and Financing of Proliferation of Weapons of Mass Destruction", the need for comprehensive amendments to the Law of Ukraine "On Payment Services" and the draft law "On Virtual Assets", taking into account the results of dissertation research. The applied value of the obtained results is to provide recommendations to public authorities to improve the current and develop a promising regulatory framework for the circulation of cryptocurrencies in Ukraine, the use of research results in law enforcement activities of the authorities, as well as the use of results in research and educational process (acts of implementation dated February 02, 2022).
Type: Text
Publication type: Дисертація
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/45948
Appears in Collections:Наукові публікації кафедри адміністративного, фінансового та інформаційного права

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
дисертація (Логойда В.М.).pdf8.32 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.