Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/47447
Title: Формування інформаційно-цифрової компетентності майбутніх учителів в освітньому середовищі педагогічного університету
Other Titles: Formation of information and digital competence of future teachers in the Educational environment of pedagogical universities
Authors: Собченко, Тетяна
Ткачова, Наталія
Ткачов, Артем
Keywords: інформаційно-цифрова компетентність, дистанційне навчання, здобувач,, інформаційно- освітнє середовище, заклад вищої педагогічної освіти
Issue Date: 2022
Publisher: Вид-во УжНУ Говерла
Citation: Собченко, Тетяна Миколаївна Формування інформаційно-цифрової компетентності майбутніх учителів в освітньому середовищі педагогічного університету / Тетяна Миколаївна Собченко, Наталія Олександрівна Ткачова, Артем Сергійович Ткачов // Науковий вісник Ужгородського університету : збірник наукових праць; серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2022. – Вип. 2 (51). – С. 145–148. – Рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 145–147 (13 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Анотація. Стаття присвячена актуальній проблемі формування інформаційно-цифрової компетентності майбутніх учителів в освітньому середовищі педагогічного університету. Метою статті є обґрунтування необ- хідності створення якісного інформаційно-освітнього середовища у педагогічних університетах, яке сприяє формуванню інформаційно-цифрової компетентності майбутніх педагогів. Для досягнення поставленої мети було використано комплекс методів: аналіз та узагальнення науково-педагогічних джерел, державних доку- ментів, результатів; моделювання та синтез отриманих даних. У статті представлено вітчизняну нормативну базу, що детермінує інформатизацію та цифровізацію освітнього процесу у закладах вищої освіти. Розкрито суть понять «освітнє середовище», «інформаційно-освітнє середовище» та складові компоненти освітнього середовища педагогічного вишу. Представлено авторську позицію щодо вимог до якісного освітнього серед- овища педагогічного університету. Окреслено перспективи подальших досліджень. Ключові слова: інформаційно-цифрова компетентність, дистанційне навчання, здобувач, інформаційно- освітнє середовище, заклад вищої педагогічної освіти.
Abstract. The article is devoted to the topical problem of forming the information and digital competence of future teachers in the educational environment of a pedagogical university. The purpose of the article is to justify the need to create a high-quality informational and educational environment in pedagogical universities, which contributes to the formation of informational and digital competence of future teachers. To achieve the set goal, a set of methods was used: analysis and generalization of scientifi c and pedagogical sources, state documents, results; modeling and synthesis of the obtained data. The article presents the domestic regulatory framework that determines the informatization and digitization of the educational process in institutions of higher education: Recommendations for the implementation of mixed education in institutions of professional pre-higher and higher education (2020); Digital competence framework for citizens of Ukraine (2021); The concept of development of digital competences (2021) and the plan of measures for its implementation was approved; Conceptual and reference Framework of digital competence of pedagogical and research-pedagogical workers (project 2021); A typical program of professional development of pedagogical workers on the development of digital competence (2021); The concept of digital transformation of education and science for the period until 2026 (project 2021). The essence of the concepts «educational environment», «information-educational environment» and the constituent components of the educational environment of a pedagogical university are revealed: information-content, organizational-activity, spatial-subject. The author’s position on the requirements for a high-quality educational environment of a pedagogical university is presented: a high level of professionalism, pedagogical skill, general culture and digital literacy of the scientifi c and pedagogical staff ; availability of a distance education platform in a higher education institution; wide use of modern information technologies; compliance with the rules of etiquette and protection in local and global networks, as information security. K ey words: information and digital competence, distance learning, getter, informational and educational environment, institution of higher pedagogical education.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/47447
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (51) - 2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-ЦИФРОВОЇ.pdf539.02 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.