Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/47740
Title: Recognition of foreign educational documents (nostrification) in Ukraine
Other Titles: Визнання іноземних документів про освіту (нострифікація) в Україні
Authors: Khoruzha, Liudmyla
Kovalenko, Serhii
Bovtruk, Nataliia
Keywords: recognition of foreign educational documents, nostrifi cation, Bologna process, European educational space, European standards
Issue Date: 2022
Publisher: Вид-во УжНУ Говерла
Citation: Khoruzha, Liudmyla Recognition of foreign educational documents (nostrification) in Ukraine / Liudmyla Khoruzha, Serhii Kovalenko, Nataliia Bovtruk // Науковий вісник Ужгородського університету : збірник наукових праць; серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2022. – Вип. 2 (51). – С. 192–196. – Рез. англ., укр. – Бібліогр.: с. 194–195 (14 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Abstract. The relevance of the problem of foreign educational documents recognition (nostrifi cation) is due to the intensifi cation of labour migration processes, population mobility, as well as the formation of a unifi ed educational and scientifi c space within the Bologna process. There is a need to quickly introduce a number of systemic and structural changes in higher education in accordance with the recommendation documents of the European Union. The issue of globalization and migration of population, mobility of specialists have actualized the issue of nostrifi cation of educational diplomas not only in Ukraine but also in other countries of the world. The analysis of normativelegal support and features of procedures for the recognition of foreign educational documents (nostrifi cation) allows enriching the experience in the implementation of this procedure, understanding of its social, educational, economic, and cultural-integrative functions. The aim of the article is to provide an overview and analysis of the procedure for recognition of foreign educational documents in Ukraine. Research methods applied: general scientifi c methods: to study the procedural features of the recognition of foreign diplomas in Ukraine and some EU countries; to analyze legal acts regulating the recognition procedure; to analyze and compare statistical data refl ecting certain demographic and migration trends. As a result of the research, the main problems on the way to unifi cation of approaches to the procedure of recognition of foreign documents on education were identifi ed. The analytical data obtained are important for understanding the essence of the problem with educational documents recognition, the experience exchange between the EU countries and Ukraine. Key words: recognition of foreign educational documents, nostrifi cation, Bologna process, European educational space, European standards
Анотація. Актуальність проблеми визнання іноземних документів про освіту (нострифікація) обумовлена активізацію процесів трудової міграції, мобільності населення, а також формуванням єдиного освітнього та наукового простору в межах Болонського процесу. Аналіз нормативно-правого забезпечення та особливостей здійснення процедур визнання іноземних документів про освіту (нострифікація) уможливить збагатити досвід здійснення цієї процедури, дозволить зрозуміти її соціальну, освітню, економічну і культурно-інтеграційну функції. Метою дослідження є огляд та аналіз процедури визнання іноземних документів про освіту в Україні. Застосовані методи дослідження: комплекс загальнонаукових методів щодо вивчення процедурних особливостей визнання іноземних дипломів про освіту в Україні та деяких країнах ЄС. Здійснено аналіз нормативно-правових актів, що регулюють процедуру визнання, а також здійснено аналіз та порівняння статистичних даних, які відображають певні демографічні, міграційні тенденції, врахування яких важливе для осмислення проблеми, яка вивчається. Визначено основні проблеми на шляху до уніфікації підходів процедури визнання іноземних документів про освіту. Отримані аналітичні дані важливі для розуміння сутності проблеми визнання документів про освіту, обмін досвідом між країнами ЄС та Україною. Ключові слова: визнання іноземних документів про освіту, нострифікація, Болонський процес, Європейський освітній простір, європейські стандарти.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/47740
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (51) - 2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RECOGNITION OF FOREIGN EDUCATIONAL.pdf546.57 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.