Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/56146
Название: | Формування соціально-емоційних навичок в учнівської молоді |
Другие названия: | Гасанова, Л. І. Формування соціально-емоційних навичок в учнівської молоді / Л. І. Гасанова, О. О. Кравченко // Науковий вісник Ужгородського університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2023. – №Вип. 2 (53). – C. 40–43. – Бібліогр.: с. 43 (6 назв). |
Авторы: | Гасанова, Лейла Ілгарівна Кравченко, Оксана Олексіївна |
Ключевые слова: | соціально-емоційне навчання, соціально-емоційні компетенції, емоційний інтелект, Нова українська школа, учнівська молодь, social-emotional education, social-emotional competences, emotional intelligence, New Ukrainian school, student youth |
Дата публикации: | 2023 |
Издательство: | УжНУ " Говерла" |
Библиографическое описание: | Гасанова, Л. І. Формування соціально-емоційних навичок в учнівської молоді / Л. І. Гасанова, О. О. Кравченко // Науковий вісник Ужгородського університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2023. – №Вип. 2 (53). – C. 40–43. – Бібліогр.: с. 43 (6 назв). |
Серия/номер: | Педагогіка. Соціальна робота; |
Краткий осмотр (реферат): | Статтю присвячено сутності формування соціально-емоційного навчання (СЕН) у контексті
розвитку емоційного інтелекту учнівської молоді в сучасній школі. Схарактеризовано виміри та рівні соці ально-емоційного та етичного навчання (СЕЕН). Обґрунтовано значення впровадження елементів соціаль но-емоційного та етичного навчання під час здобуття академічних знань учнів. Метою статті є теоретичне
обґрунтування організаційно-змістових умов розвитку соціально-емоційних компетентностей в учнівської
молоді, надати рекомендації з впровадження соціально-емоційного навчання для учнівської молоді. Для ви користання вивчених завдань застосовувалися теоретичні методи дослідження, а саме аналіз психолого-пе дагогічних, соціологічних джерел, синтез, узагальнення, систематизація. В статті висвітлена наукова новизна
дослідження а саме, обґрунтовано соціально-психологічні умови формування соціально-емоційних нави чок учнівської молоді; уточнено зміст, структуру, виміри та рівні формування соціально-емоційних навичок
учнівської молоді. Стаття містить список цінних навичок учнівської молоді, які позитивно сприятимуть фор муванню соціально-емоційних компетенцій. The article is devoted to the issue of formation of social-emotional skills in the context of the development of emotional intelligence of students in a modern school. The significance of introduction of elements of socio-emotional and ethical education during the acquisition of academic knowledge of students is substantiated. It is worth noting that this fall of 2023, 75 educational institutions, namely 3,000 students aged 15 years, will participate in a large-scale survey of the study of social and emotional skills (SES) and will join the 15 countries that have been implementing SES in educational institutions since 2022. The purpose of the article is the theoretical justification of the organizational and content conditions for the development of social-emotional competences among schoolchildren, to provide recommendations for the implementation of social-emotional education for schoolchildren. To use the studied tasks, theoretical research methods were used, namely, the analysis of psychological-pedagogical, sociological sources, synthesis, generalization, systematization. Social-emotional learning (SEL) has become an object of research quite recently, but has received active attention due to its relevance for example, SEL researcher Brendan Ozawa de Silva conducted an analysis of the implementation of this component of education and noted that SEL helps to reduce antisocial behavior by 10%, respectively, prosocial behavior increased by the same amount, academic knowledge of students increased by 11%, which makes it possible to positively evaluate the implementation of SEL in educational process. The article highlights the scientific novelty of the research, namely, the socio-psychological conditions for the formation of social-emotional skills of schoolchildren are substantiated; the content, structure, dimensions and levels of formation of social-emotional skills of schoolchildren are clarified. The article contains a list of valuable skills of student youth that positively contribute to the formation of social-emotional competencies. |
Тип: | Text |
Тип публикации: | Стаття |
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/56146 |
Располагается в коллекциях: | Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (53) - 2023 |
Файлы этого ресурса:
Файл | Описание | Размер | Формат | |
---|---|---|---|---|
ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНО-ЕМОЦІЙНИХ.pdf | 900.61 kB | Adobe PDF | Просмотреть/Открыть |
Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.