Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/56146
Title: Формування соціально-емоційних навичок в учнівської молоді
Other Titles: Гасанова, Л. І. Формування соціально-емоційних навичок в учнівської молоді / Л. І. Гасанова, О. О. Кравченко // Науковий вісник Ужгородського університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2023. – №Вип. 2 (53). – C. 40–43. – Бібліогр.: с. 43 (6 назв).
Authors: Гасанова, Лейла Ілгарівна
Кравченко, Оксана Олексіївна
Keywords: соціально-емоційне навчання, соціально-емоційні компетенції, емоційний інтелект, Нова українська школа, учнівська молодь, social-emotional education, social-emotional competences, emotional intelligence, New Ukrainian school, student youth
Issue Date: 2023
Publisher: УжНУ " Говерла"
Citation: Гасанова, Л. І. Формування соціально-емоційних навичок в учнівської молоді / Л. І. Гасанова, О. О. Кравченко // Науковий вісник Ужгородського університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2023. – №Вип. 2 (53). – C. 40–43. – Бібліогр.: с. 43 (6 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Статтю присвячено сутності формування соціально-емоційного навчання (СЕН) у контексті розвитку емоційного інтелекту учнівської молоді в сучасній школі. Схарактеризовано виміри та рівні соці ально-емоційного та етичного навчання (СЕЕН). Обґрунтовано значення впровадження елементів соціаль но-емоційного та етичного навчання під час здобуття академічних знань учнів. Метою статті є теоретичне обґрунтування організаційно-змістових умов розвитку соціально-емоційних компетентностей в учнівської молоді, надати рекомендації з впровадження соціально-емоційного навчання для учнівської молоді. Для ви користання вивчених завдань застосовувалися теоретичні методи дослідження, а саме аналіз психолого-пе дагогічних, соціологічних джерел, синтез, узагальнення, систематизація. В статті висвітлена наукова новизна дослідження а саме, обґрунтовано соціально-психологічні умови формування соціально-емоційних нави чок учнівської молоді; уточнено зміст, структуру, виміри та рівні формування соціально-емоційних навичок учнівської молоді. Стаття містить список цінних навичок учнівської молоді, які позитивно сприятимуть фор муванню соціально-емоційних компетенцій.
The article is devoted to the issue of formation of social-emotional skills in the context of the development of emotional intelligence of students in a modern school. The significance of introduction of elements of socio-emotional and ethical education during the acquisition of academic knowledge of students is substantiated. It is worth noting that this fall of 2023, 75 educational institutions, namely 3,000 students aged 15 years, will participate in a large-scale survey of the study of social and emotional skills (SES) and will join the 15 countries that have been implementing SES in educational institutions since 2022. The purpose of the article is the theoretical justification of the organizational and content conditions for the development of social-emotional competences among schoolchildren, to provide recommendations for the implementation of social-emotional education for schoolchildren. To use the studied tasks, theoretical research methods were used, namely, the analysis of psychological-pedagogical, sociological sources, synthesis, generalization, systematization. Social-emotional learning (SEL) has become an object of research quite recently, but has received active attention due to its relevance for example, SEL researcher Brendan Ozawa de Silva conducted an analysis of the implementation of this component of education and noted that SEL helps to reduce antisocial behavior by 10%, respectively, prosocial behavior increased by the same amount, academic knowledge of students increased by 11%, which makes it possible to positively evaluate the implementation of SEL in educational process. The article highlights the scientific novelty of the research, namely, the socio-psychological conditions for the formation of social-emotional skills of schoolchildren are substantiated; the content, structure, dimensions and levels of formation of social-emotional skills of schoolchildren are clarified. The article contains a list of valuable skills of student youth that positively contribute to the formation of social-emotional competencies.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/56146
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (53) - 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНО-ЕМОЦІЙНИХ.pdf900.61 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.