Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/57376
Title: Концепт румунська культура в есе Пола Бейлі про Константіна Бранкузі
Other Titles: The concept of romanian culture in the essay of Paul Bailey on Constantin Brancusi
Authors: Луньова, Т. В.
Keywords: когнітивно-дискурсивна парадигма, мистецтвознавчий дискурс, есе, концепт, структура, функція, cognitive-discursive paradigm, discourse on art, essay, concept, structure, function
Issue Date: 2018
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Луньова, Т. В. Концепт румунська культура в есе Пола Бейлі про Константіна Бранкузі / Т. В. Луньова // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (гол. ред.), О. Ю. Кочмар, Х. І. Зикань та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", 2018. – Т. 2, Вип. 3. – С. 7–11. – Рез. укр., рос., англ. – Бібліогр: с. 10–11 (20 назв)
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: У статті проаналізовано концепт РУМУНСЬКА КУЛЬТУРА, утілений в есе письменника-романіста Пола Бейлі про скульптора Константіна Бранкузі (Бринкуша). Методологічною основою дослідження є когнітивно-дискурсивна парадигма. З'ясовано, що концепт РУМУНСЬКА КУЛЬТУРА вербалізовано в есе в сукупності вибраних складників, що уможливлює виконання цим концептом певних функцій із метою реалізації комунікативної мети автора есе. Визначено, що структуру концепту РУМУНСЬКА КУЛЬТУРА в тексті есе становлять такі концепти: РУМУНІЯ (та його специфікатори ВОЛОЩИНА, ОЛТЕНІЯ, ХОБІЦА, КРАЙОВА, БУХАРЕСТ); НАРОДНЕ МИСТЕЦТВО (та його репрезентанти РИТУАЛЬНЕ МИСТЕЦТВО, РІЗЬБЯРСТВО, САКРАЛЬНА АРХІТЕКТУРА, КИЛИМАРСТВО, ВИШИВКА); ПТАХ, КВІТКА, ЗВІР ОРНАМЕНТ; ДУША; ПОХОДЖЕННЯ (та його репрезентанти РІДНА КРАЇНА, МІСЦЕ НАРОДЖЕННЯ, НАЦІОНАЛЬНІСТЬ); ВЛАСНЕ ІМ'Я (цей концепт представлений прецедентними онімами Константін Бранкузі (Бринкуш), Ежен Ионеску, Еміль Чоран, Панаїт Істраті). Завдяки актуалізації цих складників концепт РУМУНСЬКА КУЛЬТУРА виконує в тексті есе три функції: інформаційну, інтерпретаційну та виховну.
The article focuses on the analysis of the concept ROMANIAN CULTURE verbalized in the essay of the modern writer Paul Bailey on the sculptor Constantin Brancusi. The research is methodologically grounded in the cognitive-discursive paradigm. It has been revealed that the concept ROMANIAN CULTURE is objectified in the essay as an interrelated combination of a number of selected conceptual constituents which enables the given concept to perform a range of functions that help the author of the text to achieve his communicative aim. The structure of the concept ROMANIAN CULTURE in the essay is composed of the following concepts: ROMANIA (and the concepts that specify it WALLACHIA, OLTENIA, HOBITZA, CRAIOVA, BUCHAREST); FOLK ART (and its conceptual representatives RITUAL ART, CARVING, SACRED ARCHITECTURE, TAPESTRY MAKING, EMBROIDERY); BIRD, FLOWER, BEAST, ORNAMENT; SOUL; ORIGIN (and its conceptual representatives NATIVE COUNTRY, BIRTH PLACE, NATIONALITY); PERSONAL NAME (represented by the precedent names Constantin Brancusi (Brancusi, Bruncoosh), Eugene lonesco, Emil Cioran, Panait Istrati). The actualization of these conceptual components enables the concept ROMANIAN CULTURE to perform three functions in the essay, namely the functions of informing, interpreting, and upbringing.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/57376
ISSN: 2524-0390
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 3 Том 2 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
КОНЦЕПТ РУМУНСЬКА КУЛЬТУРА В ЕСЕ ПОЛА БЕЙЛІ.pdf247.57 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.