Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/59403
Title: Neurokognitywistyczne i spoleczno-kulturowe aspekty rozwijania jezyka dziecka
Other Titles: Neurocognitive and social-cultural aspects of developing the child’s language
Authors: Grzesiak, J.
Keywords: edukacja jezykowa, kompetencje jezykowe, kultura jezyka, zywe stowo, komunikacja jezykowa, neurodydaktyka, edukacja nauczycieli, мовна освіта, мовні компетенції, мовна культура, живе слово, мовна комунікація, нейродидактика, педагогічна освіта, linguistic education, linguistic competences of a child, culture of a language, modern language, linguistic communication, neuro-didactics, education of teachers
Issue Date: 2018
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Grzesiak, J. Neurokognitywistyczne i spoleczno-kulturowe aspekty rozwijania jezyka dziecka / J. Grzesiak // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), О. Ю. Кочмар, Х. І. Зикань та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2018. – Вип. 6. – C. 151–157. – Бібліогр.: с. 156–157 (44 назви); рез. польською, укр., англ.
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: W artykule poruszane są społeczno-kulturowe aspekty rozwijania języka w procesie edukacji początkowej dziecka w powiązaniu z uwarunkowaniami uczenia się w sensie neurokognitywistyki oraz komunikacji społecznej. Kompetencje językowe dziecka mają charakter wieloaspektowy i obejmują przede wszystkim mówienie, czytanie oraz pisanie w języku ojczystym, a także w innym języku. Podstawy języka pozostają ściśle powiązane z metodyką kształtowania określonych umiejętności oraz pojęć z nimi związanych na miarę dziecka – jako podmiotu edukacji w przedszkolu, a następnie na szczeblu pierwszych lat edukacji w szkole ogólnokształcącej. Edukacja językowa jest ściśle powiązana z edukacją kulturalną i stąd dużego znaczenia nabierają aspekty wychowawcze, a w tym patriotyczne i artystyczne. Te i inne zagadnienia autor artykułu traktuje jako wyzwanie wobec kompetencji nauczycieli dzieci i systemu ich przygotowywania do zawodu w szkole wyższej oraz w toku praktyki zawodowej. W końcowej części opracowania zostały wyeksponowane węzłowe dezyderaty wobec współczesnej edukacji językowej dzieci.
У статті розглядаються соціокультурні аспекти розвитку мови в процесі виховання дитини в початковій школі у зв'язку з детермінантами навчання в сенсі нейрокогнітивної науки та соціальної комунікації. Мовні компетенції дитини є багатогранними й охоплюють передусім говоріння, читання та письмо на рідній мові, а також на іноземній. Основи мови залишаються пов'язаними з методологією формування конкретних навичок дитини як суб'єкта навчально-виховного процесу в дитячому садку, а згодом - на рівні перших років навчання в загальноосвітній школі. Мовна освіта тісно пов'язана з культурною освітою, а отже, освітні аспекти, в тому числі патріотичні та мистецькі, набувають великого значення. Ці та інші питання розглядаються автором як виклик стосовно компетенції вчителів і системи їхньої підготовки до професії у вищій школі, а також у процесі професійної практики. У заключній частині дослідження висвітлено визначальні постулати сучасної мовної освіти дітей.
In the article, the social-cultural aspects are tackled concerning the development of a language in the process of initial education of a child in connection with conditions for learning in terms of neuro-cognitivism and social communication. Linguistic competences are of multi-aspect nature and cover, first of all, soeaking, reading and writing in a mother tongue and a foreign one as well. Basics of a language remain in a close connection with a methodology of shaping defined skills and definitions connected therewith, proper for the child – as an object of education in a kindergarten and then on the level of first years of education in a comprehensive school. Linguistic education is strictly connected with cultural education and thus, educational aspects take a large meaning, including patriotic and artistic. These and other issues are treated by the author of the article as a challenge towards the competences of children and the system of them being prepared for the profession in a high school or in the course of professional practice. In the final part of the study, junction desiderata were exposed towards modern linguistic education of children.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/59403
ISSN: 2663-4899
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 6 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
NEUROKOGNITY WISTYCZNE I SPOLECZNO.pdf205.49 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.