Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/61189
Title: Підзвітність органів місцевого самоврядування в умовах децентралізації влади в Україні: теоретико-правові аспекти
Other Titles: Accountability of local government bodies in the conditions of decentralization of power in Ukraine: theoretical and legal aspects
Authors: Голик, Ю. Ю.
Keywords: децентралізація влади, підзвітність, місцеве самоврядування, верховенство права, транспарентність, decentralization of power, accountability, local self-government, rule of law, transparency
Issue Date: 2022
Citation: Голик Ю. Ю. Підзвітність органів місцевого самоврядування в умовах децентралізації влади в Україні: теоретико-правові аспекти/ Ю. Ю. Голик //Аналітичне-порівняльне правознавство/ редкол.: Ю. М. Бисага (голов. ред.), Д Сидоренко С. Г.. М. Бєлов, С. Б. Булеца та ін.; ДВНЗ «УжНУ» – Ужгород, 2022. – №5. – С. 17-22. – Бібліогр.: с. 21-22 (21 назв). URL http://journal-app.uzhnu.edu.ua/article/view/270029/265388
Abstract: У статті охарактеризовано принцип підзвітності органів місцевого самоврядування в умовах децентралізації влади в Україні. Децентралізація як одна із реформ системи публічної влади спрямована на розбудову реально демократичного і ефективного врядування в Україні, відповідно до міжнародних та європейських стандартів і підходів. Неодмінною ознакою такого врядування є його прозорість і підзвітність. Доведено, що реформа децентралізації влади вплинула на зміст і мету принцу підзвітності органів місцевого самоврядування. Сучасне трактування принципу підзвітності місцевого самоврядування є ширшим, ніж обов’язок органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб звітувати про свою діяльність. Закон встановлює мінімальні вимоги щодо реалізації принципу підзвітності органів місцевого самоврядування у формі періодичного звітування, тоді як широкі дискреційні повноваження дозволяють їм формувати власні комунікаційні стратегії та плани, обирати різноманітні форми комунікації та зворотного зв’язку з громадою. Принцип підзвітності органів місцевого самоврядування тісно пов’язаний із залученням громадськості до прийняття рішень на місцевому рівні та розвитком громадського контролю. Він створює підґрунтя для застосування практик фасилітації та медіації в громаді. Реалізація принципу підзвітності здійснюється в обов’язковому порядку та потребує активних і вольових дій органів та посадових осіб місцевого самоврядування. Це відрізняє принцип підзвітності від принципу відкритості. Імперативна вимога щодо підзвітності є засобом стримування органів місцевого самоврядування у їхній автономії, яка була суттєво розширена та поглиблена в результаті децентралізації влади. Спроможність, ефективність, самостійність, автономність і непідконтрольність місцевого самоврядування державі – ключова мета реформи. Це, в свою чергу, обумовлює низку ризиків і загроз верховенству права, корупційній безпеці, інтересам громади на місцевому рівні тощо. Тому, належно побудована система стримувань і противаг у місцевому самоврядуванні – чи не найдієвіша гарантія забезпечення верховенства права. В цій системі принципу підзвітності належить провідна роль, тому він заслуговує системної наукової уваги.
The article describes the principle of accountability of local self-government bodies in the conditions of decentralization of power in Ukraine.Decentralization as one of the reforms of the public power system is aimed at building a truly democratic and effective governance in Ukraine, in accordance with international and European standards and approaches. An essential feature of such governance is its transparency and accountability.It is proved that the reform of decentralization of power affected the content and purpose of the principle of accountability of local self-government bodies. The modern interpretation of the principle of accountability of local self-government is broader, between the duty of local self-government bodies and their officials to report on their activities.The law establishes minimum requirements for the implementation of the principle of accountability of local self-government bodies in the form of periodic reporting, while broad discretionary powers allow them to form their own communication strategies and plans, to choose various forms of communication and feedback with the community. The principle of accountability of local self-government bodies is closely related to the involvement of the public in decision-making at the local level and the development of public control. It creates the basis for the application of facilitation and mediation practices in the community. Implementation of the principle of accountability is mandatory and requires active and voluntary actions of local self-government bodies and officials. This distinguishes the principle of accountability from the principle of openness. The imperative requirement of accountability is a means of restraining local governments in their autonomy, which has been significantly expanded and deepened as a result of the decentralization of power.The key goal of the reform is the ability, efficiency, independence, self-sufficiency and independence of local self-government from the state. This, in turn, causes a number of risks and threats to the rule of law, anti-corruption security, interests of the community at the local level, etc. Therefore, a properly constructed system of checks and balances in local self-government is perhaps the most effective guarantee of ensuring the rule of law. In this system, the principle of accountability has a leading role, therefore it deserves systematic scientific attention.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/61189
ISSN: 2788-6018
Appears in Collections:Аналітично-порівняльне правознавство. Вип. 5 2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
270029-Текст статті-622462-1-10-20221223.pdf207.02 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.