Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/61791
Title: Pedagogical conditions for teaching bachelors of foreign philology in the information-educational environment at HEI
Other Titles: Педагогічні умови навчання бакалаврів іноземної філології в інформаційно-освітньому середовищі у ВНЗ
Authors: Rogulska, O. O.
Tarasova, O. V.
Roskvas, I. A.
Keywords: Bachelors of Foreign Philology, information-educational environment, higher educational institutions, organizational and pedagogical conditions, pedagogical experiment, бакалаври іноземної філології, інформаційно-освітнє середовище, заклади вищої освіти, організаційно-педагогічні умови, педагогічний експеримент
Issue Date: 2022
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Rogulska, O. O. Pedagogical conditions for teaching bachelors of foreign philology in the information-educational environment at HEI / O. O. Rogulska, O. V. Tarasova, I. A. Roskvas // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2022. – Т. 2, вип. 22. – С. 108–118. – Бібліогр.: с. 117–118 (25 назв); рез. англ., укр. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/22/part_2/20.pdf
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: The research purpose is to determine, theoretically substantiate and experimentally verify the organizational and pedagogical conditions for teaching Bachelors of Foreign Philology in the information-educational environment at higher educational institutions. To achieve the purpose the following methods have been used: theoretical (a comprehensive analysis of philosophical, psychological, pedagogical and methodological literature; theoretical and critical analysis of official documents of Ministry of Education and Science of Ukraine, analysis of curricula, programs and textbooks, manuals and recommendations; induction, deduction, synthesis, generalization, abstraction and generalization), empirical (direct and indirect observation, diagnostic methods (questionnaires, testing, surveys, interviews), experimental methods (ascertaining, formative and final stages of pedagogical experiment)) and methods of mathematical statistics (ranking, comparison, quantitative and qualitative analysis of experimental results and their statistical processing by the Pearson's criterion χ². The organizational and pedagogical conditions for the future Bachelors of Foreign Philology professional training have been identified, theoretically substantiated and experimentally verified. It has been found out that organizational and pedagogical conditions enable significant improvements in the educational process, create a special mechanism of students’ thinking capacity, promoting the accumulation of knowledge and life experience. It has been stated that only a complex implementation of suggested organizational and pedagogical conditions contributes to the successful professional training of the future Bachelors of Foreign Philology. The hypothesis has been confirmed: after the pedagogical experiment the future Bachelors’ of Foreign Philology readiness level for professional activity at the formative stage of the experiment in the experimental group is higher than in the control group.
У статті визначено й теоретично обґрунтовано організаційно-педагогічні умови (підвищення мотивації до професійної діяльності та формування професійних ціннісних орієнтацій у бакалаврів іноземної філології через використання інтерактивних технологій; використання особистісно орієнтованих технологій у професійній підготовці бакалаврів іноземної філології; впровадження різних видів практики та позааудиторної роботи для набуття досвіду майбутньої професійної діяльності; створення та підтримка освітньо-креативного середовища для формування готовності бакалаврів іноземної філології до професійної діяльності; розвиток професійної рефлексії) підготовки бакалаврів іноземної філології до професійної діяльності. З’ясовано, що організаційно-педагогічні умови дадуть змогу вдосконалити освітній процес, створити такий механізм мисленнєвої діяльності студентів, який сприятиме накопиченню знань і життєвого досвіду, а також допоможуть підтримувати інтелектуальні зусилля студентів, стимулювати пізнавальну активність. Визначені організаційно-педагогічні умови посилюватимуть мотивацію студентів до навчання, виховуватимуть у них внутрішні пізнавальні, усвідомлені мотиви, що впливатимуть в майбутньому на професійну діяльність майбутнього фахівця. Констатовано, що лише комплексна реалізація обґрунтованих організаційно-педагогічних умов сприяє успішній професійній підготовці бакалаврів іноземної філології в умовах інформаційно-освітнього середовища закладів вищої освіти. Зауважимо, що всі організаційно-педагогічні умови функціюють у системі та взаємозумовлюють одна іншу. Підтверджено гіпотезу: після завершення експерименту рівень сформованості показників готовності бакалаврів іноземної філології до професійної діяльності ЕГ і КГ на формувальному етапі експерименту в експериментальній групі вищий, ніж у респондентів контрольної групи. Це аргументовано тим, що в експериментальному освітньому процесі використано систему підготовки бакалаврів іноземної філології до професійної діяльності й упроваджено організаційно-педагогічні умови підготовки бакалаврів іноземної філології в умовах інформаційно-освітнього середовища ЗВО, що дало змогу створити в навчальному процесі підготовки бакалаврів іноземної філології в ЕГ якісно нові умови освітньої діяльності.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/61791
ISSN: 2663-4899
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 22 Том 2 2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR TEACHING BACHELORS OF FOREIGN.pdf457.2 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.