Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/62249
Title: Theoretical aspect of the influence of digital competence on the development of the professional competence of an English language teacher of non-lingual specialties in high schools
Other Titles: Теоретичний аспект впливу цифрової компетентності на розвиток професійної компетентності викладача англійської мови немовних спеціальностей у ЗВО
Authors: Melnyk, N. M.
Keywords: professional competence, digital technologies, digitalization of higher educational establishments, digital competence, non-linguistic specialties, професійна компетентність, цифрові технології, цифровізація закладів вищої освіти, цифрова компетентність, немовні спеціальності
Issue Date: 2022
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Melnyk, N. M. Theoretical aspect of the influence of digital competence on the development of the professional competence of an English language teacher of non-lingual specialties in high schools / N. M. Melnyk // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2022. – Т. 1, вип. 25. – С. 136–140. – Бібліогр.: с. 140 (7 назв); рез. англ., укр. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/25/part_1/25.pdf
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: The relevance of the English teachers’ of higher educational establishments digital competence formation is caused by the education reform in Ukraine and the active use of distance and mixed learning due to unprecedented security measures. It is common knowledge that nowadays modern higher educational establishments should not only provide the educational process but also become a platform for creating innovations, implementing projects, creating scientific and educational online platforms, personalized educational trajectories. After all, the distance form of education which is facilitated by the use of digital technologies is becoming widespread. For specialists of a broad profile it is obvious that knowledge of information technologies greatly affects the formation of professional competence. In the era of transformations in education, the English language teachers of non-language faculties should possess skills that will shape their competitiveness and demand. Since the educational process is very often carried out online, and sometimes in a mixed format, having digital competence is not even a nice bonus, but a need of today. Digital technologies make it possible to intensify the process of obtaining an education, to diversify it, introducing an innovative approach. Without the creation of multimedia and interactive content, learning English quickly becomes boring, the quality of learning and motivation decreases, and so does success. From today's point of view, competent, responsible, competitive specialists who possess critical thinking, are proactive, creative, socially active and professionally mobile, competently and consciously use the means of information and communication technologies in their professional activities are in demand on the labor market.
Актуальність формування цифрової компетентності викладачів англійської мови немовних спеціальностей закладів вищої освіти викликана реформуванням освіти в Україні та активним використанням дистанційного і змішаного навчання через безпрецедентні заходи безпеки. Загальновідомо, що нині сучасні заклади вищої освіти не лише повинні забезпечувати освітній процес, а й стати майданчиком для створення інновацій, реалізації проєктів, створення науково-освітніх on-line платформ, персоніфікованих освітніх траєкторій. Адже широкого поширення набуває дистанційна форма навчання, якій сприяє застосування цифрових технологій. Для фахівців широкого профілю очевидним є той факт, що знання інформаційних технологій великою мірою впливає на формування професійної компетентності. В епоху трансформацій в освіті викладачі англійської мови немовних факультетів мають володіти навичками, які будуть формувати їхню конкурентоспроможність та затребуваність. Оскільки освітній процес дуже часто здійснюється в режимі онлайн, а іноді і в змішаному форматі, володіння цифровою компетентністю вже навіть не приємний бонус, а потреба сьогодення. Цифрові технології дають можливість інтенсифікувати процес здобування освіти, урізноманітнити його, впроваджуючи інноваційний підхід. Без створення мультимедійного та інтерактивного контенту, вивчення англійської мови швидко стає нудним, якість навчання та мотивації знижується, успішність теж. З позицій сьогодення затребуваними на ринку праці є компетентні, відповідальні, конкурентоздатні фахівці, котрі володіють критичним мисленням, є ініціативними, креативними, соціально активними і професійно мобільними, грамотно і свідомо використовують засоби інформаційно-комунікаційних технологій у професійній діяльності.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/62249
ISSN: 2663-4899
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 25 Том 1 2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
THEORETICAL ASPECT OF THE INFLUENCE OF DIGITAL COMPETENCE.pdf439.81 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.