Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/63456
Title: Кінематографічний тип нарації у кіноромані наративу в романі «Laughter in the Dark» В. Набокова
Other Titles: The cinematographic type of narration in the movie novel of the narrative in the V. Nabokov`s novel «Laughter in the Dark»
Authors: Паламар, О. В.
Keywords: Набоков, наратив, кінематографічність, подієвість, фокалізація, монтаж, Nabokov, narrative, cinematography, eventfulness, focalization, editing
Issue Date: 2023
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Паламар, О. В. Кінематографічний тип нарації у кіноромані наративу в романі «Laughter in the Dark» В. Набокова / О. В. Паламар // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2023. – Т. 3, вип. 27. – С. 202–205. – Бібліогр.: с. 205 (9 назв); рез. укр., англ. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/27/part_3/38.pdf
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: Проводячи паралель між словесним і кінематографічним наративом, слід маркувати, що основоположні риси кіномистецтва, як-то оптична домінанта і синтетичність, виразно корелюють із найхарактернішими рисами набоковської поетики – візуальність, образність, інтермедіальність. У статті досліджуються елементи кінематографічності наративу в кіноромані В. Набокова. Питання аналізується в контексті вживлення кінематографічності в структуру оповіді «Laughter in the Dark». Суміжність візуальності як риси ідіостилю Набокова та візуальності як домінанти кінематографу продукує зіткнення літератури та кіно на рівнях жанровому, технічному, естетичному. Кіновекторність роману простежується на основі поєднання наративних типів двох видів мистецтва, кінематографічність оповіді – як результат синтезу словесного (художнього) наративу зі кінонаративом. У статті розглядається явище кінематографічної конкретизації на певних наративних рівнях: подієвому, персонажному, структурному. Висвітлюється аспект матеріального та метафоричного перенесення просторової реальності через подієво-ситуативні елементи оповіді; оприявнюються шляхи вираження кіномистецтва через амплуа героїв кінороману. Зосереджується увага на композиційному аспекті наративу – у структуру оповіді вживлений семіотичний кінокод, кінематографічні прийоми наративу заміщують словесні. Аналізуються типи фокалізації оповідача в кіноромані й вказується на поєднання кількох «точок зору», які спричиняють, у синтезі, витворення кінематографічної оповіді. У кіноромані відбувається заміна деяких структурних технік наративу на кінематографічні. Акцентується на функціонуванні в «Laughter in the Dark» специфічного наративного модусу, в якому переважають операторські прийоми, а метод «розповіді» заміщується методом «показування». Досліджується оприявнення кінематографічності художньої розповіді через застосування монтажу, кадрування, принципу сценарної побудови мізансцен.
Drawing a parallel between verbal and cinematographic narrative, it should be noted that the fundamental features of film art, such as optical dominance and syntheticity, clearly correlate with the most characteristic features of Nabokov's poetics – visibility, imagery, intermediality. The research paper investigates the elements of cinematic narrative in V. Nabokov’s cinematic novel. The issue is analyzed in the context of the implantation of cinematography in the narrative structure of «Laughter in the Dark». The contiguity of visuality as a feature of Nabokov's idiostyle and visuality as a dominant of cinematograph produces a clash of literature and cinema at the genre, technical, and aesthetic levels. The cinematic nature of the novel is studied on the basis of a combination of narrative types of two types of art, the cinematic narrative – as a result of the synthesis of verbal (artistic) narrative with the film narrative. The paper considers the phenomenon of cinematic concretization at certain narrative levels: event, character, structural. This paper analyzes the aspect of material and metaphorical transfer of spatial reality through event-situational elements of the story is covered and reveals the ways of expressing the art of cinema through the role of the heroes of the film novel. The paper focuses on the compositional aspect of the narrative – a semiotic film code is implanted in the structure of the narrative; the cinematic techniques of the narrative replace the verbal ones. There are analyzed types of focalization of the narrator in the film novel and a combination of several «points of view» is indicated, which cause, in the synthesis, the production of a cinematic narrative. In the cinematic novel, some structural techniques of the narrative are replaced by cinematic ones. The emphasis is on the functioning of a specific narrative mode in «Laughter in the Dark», which is dominated by camera techniques, and the method of «narration» is replaced by the method of «showing». The paper also investigates on manifestation of the cinematic nature of the artistic narrative through the application of editing, framing, the principle of script construction of mise-en-scène.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/63456
ISSN: 2663-4899
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 27 Том 3 2023



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.