Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/65950
Title: | Розвиток автомобілебудівної індустрії в умовах пандемії: основні чинники та перспективи |
Other Titles: | Automotive industry development in the conditions of the pandemic: key factors and prospects |
Authors: | Зара, А. Є. |
Keywords: | автомобільна промисловість, автомобілебудівні концерни, багатонаціональні підприємства, БНК, багатонаціональна галузь, криза, шок, пандемія, COVID-19, automotive industry, automotive concerns, multinational enterprises, MNE, multinational industry, crisis, shock, pandemic, COVID-19 |
Issue Date: | 2020 |
Publisher: | Видавничий дім «Гельветика» |
Citation: | Зара, А. Є. Розвиток автомобілебудівної індустрії в умовах пандемії: основні чинники та перспективи / А. Є. Зара // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство / редкол.: Н. Н. Пойда-Носик (голов. ред.), Я. П. Дроздовський, К. С. Брензович та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2020. – Вип. 32. – С. 12–19. – Бібліогр.: с. 17–18 (16 назв); рез. укр., англ. URL http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/32_2020ua/5.pdf |
Series/Report no.: | Міжнародні економічні відносини та світове господарство; |
Abstract: | У статті розглянуто основні тенденції розвитку світової автомобілебудівної галузі та на прикладі трьох
основних ринків для такого сектору, а саме Європейського регіону, США та Китаю, продемонстровано характерні аспекти динаміки автомобільного виробництва під час пандемії коронавірусної пневмонії COVID-19. Хронологічно проаналізовано показники автомобільних продажів за географічною ознакою в рамках епідемічного поширення та відповідних регуляторних заходів. Продемонстровано ключові напрями зміни факторів пропозиції та попиту внаслідок
нових умов господарської діяльності, а також окреслено ймовірні перспективи розвитку автомобільної індустрії як
прикладу багатонаціональної галузі в умовах протидії погіршенню епідеміологічної ситуації та відповідної трансформації споживчих настроїв. The article studies the main development trends of the global automotive industry and demonstrates the characteristic aspects of the dynamics of automotive production during the COVID-19 coronavirus pneumonia pandemic as a unique and unprecedented phenomenon of world economic development. The geographical distribution of sales in the global automotive market is demonstrated in retrospect and, using the example of key regions for such sector – the European Region, the USA and China – the trend of the automotive industry recovery after the global financial crisis of 2008–2009 is shown as a basis for countering the new economic shock due to the 2020 coronavirus pandemic. Thus, the geography-specific indicators of automobile sales are chronologically analyzed within the framework of the epidemic spread and the corresponding regulatory measures of the first two quarters of 2020. Aspects of response to pandemic restrictions, specific for the main markets, are given and point comparisons are shown in the context of the pace of recovery in car sales and regional characteristics, which were reflected in the dynamics of the revival of the car market in the first half of 2020 as an intermediate result of the adverse economic conjuncture associated with the pandemic. The key directions of changes in supply and demand factors due to the new conditions of economic activity are demonstrated, namely, the direct lockdown regime, in which activity in the automotive transport market was stopped, as well as the further formation of new approaches to doing business. Thus, the article clarifies aspects of a possible transformation of business processes, including additional measures for the direct operation of auto-manufacturing plants on the one hand, as well as a decrease in household income, which is combined with a change in transport habits, on the other hand. Thus, the possible prospects for the development of the automotive industry as an example of a multinational sector in the context of countering the deterioration of the epidemiological situation and the corresponding transformation of consumer sentiment are outlined. |
Type: | Text |
Publication type: | Стаття |
URI: | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/65950 |
ISSN: | 2413-9971 |
Appears in Collections: | Науковий вісник УжНУ. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. Випуск 32 - 2020 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
РОЗВИТОК АВТОМОБІЛЕБУДІВНОЇ ІНДУСТРІЇ В УМОВАХ ПАНДЕМІЇ.pdf | 487.74 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.