Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/66598
Title: | Кон’юнктурні дослідження в системі маркетингового аналізу |
Other Titles: | Conjunctural research in the system of marketing analysis |
Authors: | Бабух, І. Б. Єремія, М. М. |
Keywords: | кон’юнктурні дослідження, маркетинговий аналіз, кон’юнктура ринку, аналіз кон’юнктури, прогноз кон’юнктури, етапи кон’юнктурного дослідження, conjuncture research, marketing analysis, market conjuncture, conjuncture analysis, conjuncture forecast, stages of conjuncture research |
Issue Date: | 2021 |
Publisher: | Видавничий дім «Гельветика» |
Citation: | Бабух, І. Б. Кон’юнктурні дослідження в системі маркетингового аналізу / І. Б. Бабух, М. М. Єремія // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство / редкол.: М. М. Король (голов. ред.), М. М. Палінчак, Я. П. Дроздовський та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2021. – Вип. 38. – С. 5–9. – Бібліогр.: с. 8 (13 назв); рез. укр., англ. URL http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/38_2021ua/3.pdf |
Series/Report no.: | Міжнародні економічні відносини та світове господарство; |
Abstract: | У статті проаналізовано особливості кон’юнктурних досліджень у системі маркетингового аналізу як складової частини комплексу маркетингу на підприємстві. Підкреслено та обґрунтовано особливу актуальність кон’юнктурного аналізу в маркетингу. На основі визначення кон’юнктури ринку виділено основні завдання
кон’юнктурних досліджень та основні підходи для їх реалізації, наведено певну послідовність їх здійснення. Зазначено,
що в кон’юнктурному аналізі розробляється певна система показників, яка різниться за окремими видами ринків, проте
вона повинна відображати найбільш повно і системно реальний стан кон’юнктури цього ринку. Представлено етапи
проведення кон’юнктурних досліджень, методи аналізу кон’юнктури ринку, серед яких домінують методи порівняння,
групування, кореляційно-регресійний аналіз, індексний метод тощо. Підкреслено значення моніторингу чинників, що
впливають на кон’юнктуру ринку, та прогнозування як кінцевого результату кон’юнктурного дослідження. The article considers the peculiarities of market conjuncture in the system of marketing analysis as a component of the marketing complex of the enterprise. The ability to conduct conjuncture research is becoming especially relevant today due to the constant changes in the markets. Market conjuncture is its state or economic situation on it, which is characterized by the ratio of supply and demand, price dynamics, the activity of entities. The conjuncture situation depends on many factors, which must be analyzed in conjuncture research. The main tasks of conjuncture research and the main approaches for its implementation are indicated, a certain sequence of conjuncture research is given. Conjuncture analysis in the marketing system should be conducted continuously and systematically, it is a complex intellectual process and requires comprehensive and systematic approaches. If a systems approach is a multi-level or hierarchical description of the market as an object, then within the framework of an integrated approach, the market is considered through the interaction of many factors of the internal and external environment. To study conjuncture conditions, an appropriate system of indicators is developed, which differs for individual types of markets, but in general, based on it, the most complete and systematically real conjuncture situation of a particular market is presented. The stages of conjuncture research are given and the main methods used by marketers in the analysis of market conjuncture are emphasized. Among such methods the most complete and often used are methods of comparison, grouping, visual and graphic. It is mandatory to build time series, more and more experts turn to correlation-regression analysis, as well as the index method. It is also essential for marketing analysis to monitor the factors that affect market conjuncture, among which micro- and macro-level factors are distinguished. Significant among such factors of market conditions is the presence or absence of competition on this market, the product range of its products, the specifics of pricing by competitors. Forecasting the further development of markets as the end result of conjuncture research and the basis of future market behavior completes conjuncture research. |
Type: | Text |
Publication type: | Стаття |
URI: | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/66598 |
ISSN: | 2413-9971 |
Appears in Collections: | Науковий вісник УжНУ Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. Випуск 38 - 2021 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
КОН’ЮНКТУРНІ ДОСЛІДЖЕННЯ В СИСТЕМІ МАРКЕТИНГОВОГО АНАЛІЗУ.pdf | 361.62 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.