Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/67702
Название: Особливості захисту прав споживачів страхових послуг у європейських країнах
Другие названия: Consumer protection in insurance sector in Europe
Авторы: Приказюк, Н. В.
Моташко, Т. П.
Ключевые слова: захист прав споживачів, страхові послуги, страхові продукти, фінансова грамотність, споживачі страхових послуг, consumer protection, insurance services, insurance product, financial literacy, consumer insurance services
Дата публикации: 2023
Издательство: Видавничий дім «Гельветика»
Библиографическое описание: Приказюк, Н. В. Особливості захисту прав споживачів страхових послуг у європейських країнах / Н. В. Приказюк, Т. П. Моташко // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство / редкол.: М. М. Король (голов. ред.), М. М. Палінчак, Я. П. Дроздовський та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2023. – Вип. 46. – С. 62–66. – Бібліогр.: с. 65 (17 назв); рез. укр., англ. URL http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/46_2023ua/13.pdf
Серия/номер: Міжнародні економічні відносини та світове господарство;
Краткий осмотр (реферат): Визначено особливості захисту прав споживачів страхових послуг в європейських країнах. З’ясовано, що захист прав споживачів страхових послуг є складним процесом, який потребує участі багатьох стейкхолдерів. Розкрито напрямки, за якими здійснюються заходи щодо захисту прав споживачів страхових послуг у європейських країнах, а саме: прозорість (доступність в простій та зручній формі інформації про страхові продукти, яку можна з легкістю порівняти для прийняття виваженого рішення), освіта (заходи щодо підвищення рівня фінансової грамотності споживачів, необхідної для прийняття обґрунтованих рішень щодо споживання страхових послуг), вибір (наявність широкого спектру якісних страхових продуктів та каналів їх дистрибуції, що відповідають потребам споживачів), справедливе ставлення (діяльність страховиків має бути чесною та справедливою й відповідати інтересам їхніх клієнтів).
The article defines the features of insurance services consumers protection in European countries. It was established that insurance services consumers protection is a complex process that requires the participation of many stakeholders and involves implementation of the set of activities in various areas. Firstly, “Transparency”. The implementation of the set of activities in this area provides an opportunity to get necessary information about the insurance product before purchase and to compare offers on similar insurance products from different insurers to make a balanced and correct decision about its purchase. An example of practical action in this way is the introduction of Insurance Product Information Document. Secondly, “Education”. It was found that financial education plays an important role in providing people with the knowledge, confidence and skills needed to improve their understanding of financial products. It was noted that to achieve the maximum effect from various initiatives in the specified area, it is necessary to use modern opportunities provided by digital technologies. For example: comparison sites, insurance calculators, mobile applications, convenient form of consumer's information on the websites of insurance companies, regulators, etc. Third, “Choice”. That is, the offered insurance services and products must be high-quality and innovative, as much as possible oriented to the consumer needs. It was determined that insurance companies should improve their product portfolio considering the emergence of new risks. In addition, it was established that insurers should ensure proper access of consumers to their services. Fourth, “Fair treatment”. The insurers’ activities must be honest and fair and meet the interests of their clients. It has been established that the practice of European countries in the field of insurance services consumers protection can be particularly useful in the development of the field of insurance services consumers protection in Ukraine, for example, in the development of the National Strategy of Financial Literacy (which is currently being worked on) or in the improvement of the research issues legislation.
Тип: Text
Тип публикации: Стаття
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/67702
ISSN: 2413-9971
Располагается в коллекциях:2023 / Науковий вісник УжНУ. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. Випуск 46

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
ОСОБЛИВОСТІ ЗАХИСТУ ПРАВ СПОЖИВАЧІВ.pdf363.92 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.