Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/71397
Title: | Professionally oriented scientific and research activity of students as an important component of competent specialist training |
Other Titles: | Професійно спрямована науково-дослідницька діяльність студентів як важлива складова підготовки компетентних фахівців |
Authors: | Lohvynenko, Tetyana Varga, Nataliya Popyk, Mariana |
Keywords: | institution of higher education, scientific and research activity, scientific research, skills, students, заклад вищої освіти, науково-дослідницька діяльність, наукове дослідження, уміння та навички, студенти |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | УжНУ |
Citation: | Lohvynenko, T. Professionally oriented scientific and research activity of students as an important component of competent specialist training / T. Lohvynenko, N. Varga, M. Popyk // Науковий вісник Ужгородського університету : збірник наукових праць; серія : Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. О. Бартош. – Ужгород: ДВНЗ "УжНУ", 2024. –Вип. 2 (55). – С. 49–54. – рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 52–53 (15 назв) |
Series/Report no.: | Педагогіка. Соціальна робота; |
Abstract: | The issue of the development of research skills and the organization of research activities of students of
higher education institutions is multifaceted. Currently, one of the leading global trends in university education is the
integration of the research component into the process of training of future specialists. The purpose of the article: to
consider the features of professionally oriented scientific and research activity of students. Research methods applied:
theoretical analysis of scientific sources on the issue of scientific and research work as an important component of the
training of higher education institutions students; critical and analytical analysis of concepts, theories, and methods.
Professionally oriented research work includes observation, study of facts and phenomena of professional reality;
awareness of professional issues, their analysis; developing a goal and setting tasks; proposing hypotheses, choosing
research methods; theoretical problem solving; and evaluation of the obtained results by the goals set. The main functions
of professionally oriented research activity are: social; intersocial; systemic; integrative; modeling; information;
communicative; technological; motivational; developmental; and reflexive. The outlined content of the functions of the
research activity allows us to distinguish and analyze certain personal qualities, as well as several research and
professional knowledge, abilities, and skills. An important component of research activities is an emotional attitude to the
R&D. The search for approaches to solving the task is additionally regulated by emotional assessments that are formed
as a result of the task and can change repeatedly. Awareness of future professional activity is decisive: the activity of
students in scientific research depends on how they imagine their profession and whether they consider the skills of
research work as a component of specialist competence. A necessary quality of researchers is sociability and
independence. Питання розвитку дослідницьких умінь та організації дослідницької діяльності студентів закладів вищої освіти є багатогранним. Нині одним із провідних світових трендів університетської освіти є інтеграція дослідницької складової у процес підготовки майбутніх фахівців. Мета статті: розглянути особливості професійно спрямованої науково-дослідницької діяльності студентів. Методи дослідження: теоретичний аналіз наукових джерел з проблеми науково-дослідницької діяльності як важливої складової підготовки студентів закладів вищої освіти; критичний та аналітичний аналіз концепцій, теорій і методів. Професійно орієнтована дослідницька діяльність включає: спостереження, вивчення фактів і явищ професійної дійсності; усвідомлення професійних питань, їх аналіз; розробка мети та постановка завдань; висування гіпотез, вибір методів дослідження; теоретичне вирішення задач; оцінка отриманих результатів відповідно до поставлених цілей. Основні функції професійно орієнтованої дослідницької діяльності: соціальна; міжсоціальна; системна; інтегративна; моделювання; інформаційна; комунікативна; технологічна; мотиваційна; розвивальна; рефлексивна. Окреслений зміст функцій дослідницької діяльності дозволяє виокремити та проаналізувати окремі особистісні якості, а також низку дослідницьких і професійних знань, умінь і навичок. Важливою складовою дослідницької діяльності є емоційне ставлення до науково-дослідницької діяльності. Пошук підходів до вирішення завдання додатково регулюється емоційними оцінками, які формуються в результаті виконання завдання і можуть неодноразово змінюватися. Визначальним є усвідомлення майбутньої професійної діяльності: активність студентів у науковому дослідженні залежить від того, як вони уявляють свою професію і чи вважають навички науково-дослідницької діяльності складовою компетентності фахівця. Необхідною якістю дослідників є комунікабельність і незалежність. |
Type: | Text |
Publication type: | Стаття |
URI: | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/71397 |
ISSN: | 2524-0609 |
Appears in Collections: | Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (55) - 2024 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
PROFESSIONALLY ORIENTED SCIENTIFIC.pdf | 309.45 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.