Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/72683
Название: Analysis of the effectiveness of forming grammatical competence based on the “Topic-Comment” system for learners of the Chinese language at HSK 2 level
Другие названия: Аналіз ефективності формування граматичної компетенції за системою «Тема-коментар» для тих, хто вивчає китайську мову HSK 2 рівня
Авторы: Semenist, I. V.
Dobrovolska, A. A.
Ключевые слова: Chinese grammar, Topic-Comment method, HSK 2, Ukrainian-speaking students, word order, китайська граматика, методика Топік-коментар, HSK 2, україномовні студенти, порядок слів
Дата публикации: 2024
Издательство: Видавничий дім "Гельветика"
Библиографическое описание: Semenist, I. V. Analysis of the effectiveness of forming grammatical competence based on the “Topic-Comment” system for learners of the Chinese language at HSK 2 level / I. V. Semenist, A. A. Dobrovolska // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2024. – Вип. 37. – С. 177–182. – Бібліогр.: с. 182 (8 назв); рез. англ., укр. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/37/32.pdf
Серия/номер: Закарпатські філологічні студії;
Краткий осмотр (реферат): The paper provides a comprehensive analysis of the effectiveness of the “Topic-Comment” (TC) method in teaching Chinese grammar to Ukrainian-speaking students at HSK 2 level. Taking into account the substantive structural differences between the Ukrainian and Chinese languages, the process of mastering Chinese grammar requires adaptation to the peculiarity of the Ukrainian language system. The TC method focuses on identifying the topic and comment structure in the sentence. This helps students build logically and sequentially grammatical constructions, and as a result, learners increase their level of assimilation of the material. During the study was conducted an experiment with pupils and students, between the ages of 12 and 19, from two educational institutions: pupils were from the private institution “Сollegium Years” and students were from Borys Grinchenko Kyiv Metropolitan University. Pupils were divided into two groups: the experimental group of pupils was using the TC method, while the control group used traditional methods. The university students were not divided into groups – they were asked to assess their knowledge subjectively: “before” and “after” completing the course of learning the “Topic-Comment” method. Knowledge diagnostic, objective and subjective assessments of progress after the course were provided by using Google Forms. The study results showed that pupils who were studying with the TC method mastered word order and the usage of locatives compared to the control group. The TC method contributed to a deeper understanding of the grammatical structures of Chinese sentences and greater integration of grammar into communicative practice. Subjective assessments of the students demonstrated an increase the level of their grammatical competence. The obtained data confirm the feasibility of using the TC method in teaching Chinese grammar at the elementary level. Further research has a great promise to integrate TC with other approaches, evaluating its effectiveness at higher HSK levels, and studying its long-term impact on learning grammar.
У статті здійснено комплексний аналіз ефективності методики «Топік-коментар» (ТК) у навчанні китайської граматики для україномовних студентів рівня HSK 2. Враховуючи суттєві структурні відмінності між українською та китайською мовами, процес засвоєння китайської граматики потребує адаптації до специфіки української мовної системи. Методика ТК, що базується на виділенні теми (топіка) й коментаря в структурі речення, допомагає студентам будувати граматичні конструкції логічно й послідовно, покращуючи рівень засвоєння матеріалу. У дослідженні проведено експеримент із залученням учнів та студентів 12-19 років із навчальних закладів: учні приватного закладу «Колегіум Єарс» та студенти Київського столичного університету імені Бориса Грінченка. Учні були поділені на 2 групи: учасники експериментальної групи працювали за методикою ТК, тоді як контрольна група використовувала традиційні методи. Студенти не були поділені на групи – їм було запропоновано суб’єктивно оцінити свої знання «до» та «після» проходження курсу за методикою «Топік-коментар». Діагностика знань, об’єктивна та суб’єктивна оцінки прогресу після курсу здійснювалася за допомогою Google Форм. Результати дослідження показали, що учні, які навчалися за методикою ТК, ефективніше засвоїли порядок слів і використання локативів, ніж учні контрольної групи. Методика ТК сприяла глибшому розумінню граматичної структури китайських речень і більшій інтеграції граматики в комунікативну практику. Суб’єктивні оцінки студентів продемонстрували підвищення рівня граматичної компетентності. Отримані дані підтверджують доцільність використання методики ТК для навчання китайської граматики на початковому рівні. Перспективними є подальші дослідження для інтеграції ТК з іншими підходами, оцінки її ефективності на вищих рівнях HSK, а також дослідження довготривалого впливу на засвоєння граматики.
Тип: Text
Тип публикации: Стаття
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/72683
ISSN: 2663-4899
Располагается в коллекциях:Закарпатські філологічні студії Вип. 37. 2024

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
ANALYSIS OF THE EFFECTIVENESS OF FORMING GRAMMATICAL.pdf530.3 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.