Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/73058
Title: The art of the cover: paratext and meaning in Ray Bradbury’s Dandelion Wine
Other Titles: Мистецтво обкладинки: паратекст і сенс у «Кульбабовому вині» Рея Бредбері
Authors: Akulova, N. Yu.
Keywords: paratext, book cover, intersemiotic translation, visual trope, pictorial device, паратекст, книжкова обкладинка, інтерсеміотичний переклад, візуальний троп, мистецький прийом
Issue Date: 2024
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Akulova, N. Yu. The art of the cover: paratext and meaning in Ray Bradbury’s Dandelion Wine / N. Yu. Akulova // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2024. – Вип. 38. – С. 288–294. – Бібліогр.: с. 294 (23 назви); рез. укр., англ. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/38/55.pdf
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: This research contributes to the advancement of interdisciplinary studies and introduces new approaches to analyzing peripheral texts within the context of literary scholarship. The article explores the role of the book cover in the semantic presentation of Ray Bradbury’s novel Dandelion Wine. By examining debut editions, the author investigates how publishers convey the novel’s semantic depth through the interplay between the author’s verbal text and the visual elements of book cover design. The study employs a paratextual approach, offering insights into the philosophical complexity and artistic specificity of the novel. The research methodology adopts a hybrid approach, integrating two heuristic frameworks (structural and contextual) developed by C.A. Crawford and I. Juricevic for interpreting visual tropes. The analysis focuses on key aspects such as the point of view as an aesthetic and semantic marker, and the semantic synthesis of the cover image and the title in relation to the main text. This integrated approach provides a deeper understanding of the relationship between the author’s artistic intent and its interpretation by publishers, as well as the pivotal role of the book cover in shaping readers’ perceptions. A detailed analysis of four representative covers reveals that the debut editions of Dandelion Wine reflect the publishers’ strategic efforts to capture and convey the novel’s semantic richness through the interaction of verbal and visual elements. These elements are deeply connected to Bradbury’s distinctive creative style, characterized by metaphorical depth, contrasts, and characteristic focal perspective. The study reveals that the visual imagery of these debut covers is closely tied to the metaphorical title, which serves as a significant vessel for the novel’s meaning.
Дослідження є внеском у розвиток міждисциплінарних студій, і пропонує нові підходи до аналізу периферійних текстів у контексті літературознавства. Стаття присвячена вивченню ролі обкладинки у смисловій презентації роману Рея Бредбері «Кульбабове вино». На прикладі дебютних видань авторка аналізує, як видавці реалізують смисловий потенціал твору через взаємодію вербального авторського тексту і візуальних елементів оформлення книжкової обкладинки. У центрі уваги – паратекстуальний підхід, який дає змогу розкрити філософську багатогранність і художню специфіку цього твору. Методологія дослідження ґрунтується на гібридному підході, в основі якого два евристичних фрейми (структурний і контекстуальний), запропоновані К. Кроуфордом та І. Юрицевичем для інтерпретації візуальних тропів. Аналіз виконано з акцентом на таких аспектах: кут зору як естетично-смисловий маркер, смисловий синтез зображення на обкладинці та назви твору у їх взаємодії з основним текстом. У сукупності такий комплексний підхід уможливлює більш глибоке розуміння взаємозв’язку між художнім авторським задумом і його видавничою інтерпретацією, а також ролі книжкової обкладинки у формуванні читацького сприйняття. Детальний аналіз чотирьох репрезентативних обкладинок засвідчує, що дебютні видання роману «Кульбабове вино» Рея Бредбері відображають цілеспрямовані зусилля видавців розкрити смислову глибину твору через взаємодію вербальних і візуальних елементів, які тісно пов’язані з творчим стилем письменника, що вирізняється метафоричним багатством, контрастами та специфічною фокалізацією. Дослідження демонструє, що, як правило, візуальна образність дебютних обкладинок роману «Кульбабове вино» Рея Бредбері перебуває в тісному зв’язку з метафоричним заголовком твору як важливим носієм його змісту.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/73058
ISSN: 2663-4880
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Вип. 38. 2024

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
THE ART OF THE COVER PARATEXT AND MEANING.pdf478 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.