Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/73082
Title: Образ Карпатської України та Августина Волошина на сторінках сучасних шкільних підручників з історії і загальних наративів з історії України та Європи
Other Titles: The image of Carpathian Ukraine and Avgustyn Voloshyn on the pages of modern school history textbooks and general narratives from the history of Ukraine and Europe
Authors: Фенич, Володимир
Keywords: Підкарпатська Русь, отець Августин Волошин, Карпатська Україна, шкільні підручники з історії, історичні наративи, Закарпаття, Україна, Центральна Європа, Subcarpathian Rus’, Father Avgustyn Voloshyn, Carpatho-Ukraine, schoolbooks from history, historical narratives, Transcarpathia, Ukraine, Central Europe
Issue Date: 2024
Publisher: Вид-во УжНУ «Говерла»
Citation: Фенич, В. Образ Карпатської України та Августина Волошина на сторінках сучасних шкільних підручників з історії і загальних наративів з історії України та Європи / Володимир Фенич // Науковий вісник Ужгородського університету : серія: Історія / редкол.: Ю. В. Данилець (головний редактор) та ін. – Ужгород : Говерла, 2024. – Вип. 2 (51). – С. 88–111. – Бібліогр.: с. 104–111. – рез. укр., англ. URL http://visnyk-ist.uzhnu.edu.ua/article/view/319647/312372
Series/Report no.: Історія;
Abstract: Карпатська Україна та о. Августин Волошин є найбільш глорифікованою темою з загальної історії сучасного Закарпаття в українській історичній дидактиці (шкільних підручниках) та академічній історичній україністиці (синтезних наративах вчених-істориків). В даному дослідженні акцентовано на тому, яким чином тема «Карпатська Україна та о. А. Волошин», як цілісний образ, висвітлена на сторінках загальних наративів з історії України та Європи. З вересня 1919 до березня 1939 р. «земля з багатьма іменами» еволюціонувала в складі найдемократичнішої держави міжвоєнної Європи – Чехословаччини – від Директорії й губернії Підкарпатська Русь (1919 – 1928) та Підкарпаторуська земля (1928 – 1938) до автономної провінції Підкарпатської Русі (1938 – 1939) та незалежної держави Карпатської України (15–18 березня 1939 р.). Основний зміст дослідження становить аналіз образу / теми Карпатської України й постаті о. А. Волошина на сторінках сучасних шкільних підручників з історії України та Всесвітньої історії авторства О. Гісема та О. Мартинюка за 10-й клас, а також у загальних наративах з історії України і Європи авторства таких академічних істориків як Дж. Ротшильд, О. Субтельний, П. Вандич, А. Каппелер, С. Віднянський, П.-Р. Маґочій, Н. Дейвіс, Е. Вілсон, С. Єкельчик, С. Плохій, Я. Грицак. Дискусійним у цій темі продовжує залишатися питання методологічного консенсусу: як поєднати образ Карпатської України та постаті А. Волошина, що випливає безпосередньо з офіційних документальних першоджерел з глорифікованим, націоналістичним образом, що сформувався під тиском різних комеморативних практик держави та громадянського суспільства в Україні після 1991 р. і існує у вітчизняній історичній науці як ідеологічний штамп та історіографічний стереотип.
Carpatho-Ukraine and Fr. Avgustyn Voloshyn is the most glorified topic from the general history of modern Transcarpathia in ukrainian historical didactics (school textbooks) and academic historical ukrainian studies (synthesis narratives of historians). In this study attention is focused on how the theme "Carpathian Ukraine and Fr. A.Voloshyn", as a complete image, revealed on the pages of general narratives from the history of Ukraine and Europe. From September 1919 to March 1939 the "land with many names" evolved as part of the most democratic state of interwar Europe Czechoslovakia – Subcarpathian Rus’ from the directory and the governorate (1919 – 1928) and Subcarpathoruthenian Land (1928–1938), to the autonomous province of Subcarpathian Rus’ (1938 – 1939) and the independent state of Carpathian Ukraine (March 15–18, 1939). The main place of investigation is the analysis of the image / themes of Carpathian Ukraine and the article Fr. A. Voloshina on the pages of current school textbooks on the history of Ukraine and World History by O. Gisem and O. Martinyuk for the 10th grade, as well as on foreign narratives on history Ukraine and Europe by such academic historians as J. Rothschild, O. Subtelny, P. Vandich, A. Kappeler, S. Vidnyansky, P.-R. Magochiy, N. Davis, E. Wilson, S. Ekelchik, S. Plokhy, Y. Hrytsak. Discussion on this topic continues to be deprived of food for methodological consensus: how to combine the image of Carpathian Ukraine and the post of A. Voloshin, which comes directly from the official documentary stories with glorifications, in a nationalistic way, which was formed under the pressure of various comemorative practices of the power and the commonwealth in Ukraine after 1991. It is an ideological stamp and a historiographical stereotype in the ancient science of history.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/73082
ISSN: 2523-4498
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Серія Історія Випуск 2 (51) 2024

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ОБРАЗ КАРПАТСЬКОЇ УКРАЇНИ ТА АВГУСТИНА ВОЛОШИНА.pdf644.95 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.