Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/74008
Title: | Коучинг персоналу готельно-ресторанного бізнесу |
Other Titles: | Coaching of hotel and restaurant business personnel |
Authors: | Банєва, І. О. Величко, О. В. Ковал, Олександр Дмитрович |
Keywords: | коучинг, сфера гостинності, розвиток персоналу, професійне зростання, кваліфікація, готельно-ресторанний бізнес, коучинговий процес, компоненти коучингу, coaching, hospitality industry, personnel development, professional growth, qualification, hotel and restaurant business, coaching process, coaching components |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | Банєва І., Величко О., Коваль О. Коучинг персоналу готельно-ресторанного бізнесу / І. О. Банєва, О. В. Величко, О. Д. Коваль, // Ефективна економіка: ел. журнал . – 2023. – №6. |
Abstract: | В статті вивчається роль коучингу як елементу системи управління розвитком персоналу у сфері готельно-ресторанного бізнесу. Сфера гостинності переживає безпрецедентно важкий період: пандемія, обмеження соціальної взаємодії та інтенсивності використання послуг зазначеного сегменту, пост-пандемічна нестабільність та війна – все це руйнує галузь і вимагає пошуку шляхів відновлення активності суб’єктів господарювання. Визначено, що дедалі зростає цінність і роль саме людського капіталу у бізнес-процесах. Доведено, що коучинг є сучасною практикою не лише управління розвитком персоналу, а і максимізації ефективності використання унікального особистісного, інтелектуального потенціалу, носієм якого є саме працівник. Зокрема, актуалізація ролі людини у процесах відновлення і активізації бізнес-активності зумовлює важливість дослідження аспектів розвитку коучингу.
Дослідження проблематики здійснювалось завдяки застосуванню методів порівняння, абстракції, аналізу (для здійснення теоретичних узагальнень про роль коучингу як системи управління максимізацією потенціалу фахівців сфери гостинності) та узагальнення (для отримання висновків про вплив коучингу на розвиток персоналу суб’єктів готельно-ресторанного бізнесу в умовах кризи і невизначеності).
В ході дослідження було детерміновано сутність коучингу, основи управління розвитком персоналу, основні принципи організації даного процесу із коучем. Досліджено важливість роботи над зростання компетентності і майстерності фахівців галузі готельно-ресторанного бізнесу в умовах кризи, формування різних типів мислення, роль і переваги коучингу у процесах пошуку фахівцем його місця у структурі бізнес-процесів. The article is devoted to analize of coaching role as an element of system of development personnel management in the field of hotel and restaurant business. Industry of hospitality is experiencing a unprecedented difficult period: the Covid-19 pandemic, reducing social contact and intensity of use of tourism service, postpandemic instability and full-scale war – these factors destroy hotel and restaurant business and create a need of researching ways of the resumption of business activity. Development of personnel is a very important factor because the hospitality industry includes a close communication between specialist and client – consumer, first of all interest in the consumers requirements and priorities, the ability to find common ground with any clients and understand different demands. It was defined that the value and role of human capital in structure of business processes have been steadily increasing over the time. It was confirmed that coaching is a modern practice, which use not only for management of personnel development but for maximization of effectiveness of unique personal intellectual potential using, which the carrier is every single person. So, actualization of person role in processes of the reactivation and intensification of business activity necessitates the importance of researching of coaching development aspects. Comparison (for finding of theoretical generalizations about role of coaching like a system of training and management of maximization of personnel potential in field of hotel and restaurant business), methods of abstraction, analysis and generalization (for finding of concludes about impact of coaching on personnel development, who work in hospitality industry, in the context of crisis and uncertainty) are the research methods which were used in the article. In this science paper the essence of coaching, basics of management of personnel development, main aspects and principles of development with coach support were determined by authors. The importance of work increased levels of competence and skills of specialists in field of hotel and restaurant business under crisis influence, the role of personnel in processes of stabilization and recovery of hospitality industry on post-war conditions were researched. |
Description: | DOI: http://doi.org/10.32702/2307-2105.2023.6.9 |
Type: | Text |
Publication type: | Стаття |
URI: | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/74008 |
ISSN: | 2307-2105 |
Appears in Collections: | Наукові публікації кафедри туристичної інфраструктури та сервісу |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
9Банєва_печать.pdf | 275.51 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.