Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/10427
Title: Аналіз дефініцій “енвайронменталізм”, “енвайронментальна педагогіка”
Authors: Марфинець, Надія Василівна
Keywords: енвайронменталізм, енвайронментальна педагогіка, дефініція, знання про довкілля
Issue Date: 2015
Publisher: Видавництво «УжНУ»
Citation: Марфинець, Н. В. Аналіз дефініцій "енвайронменталізм", "енвайронментальна педагогіка" [Текст] / Н. В. Марфинець // Науковий вісник Ужгородського університету : Серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород: Вид-во УжНУ «Говерла», 2015. – Вип. 37. – С. 105–107. – Бібліогр.: с. 107 (19 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: У статті подано аналіз термінів “енвайронменталізм”, “енвайронментальна педагогіка”. Проведено теоретичний аналіз енциклопедичної та навчальної літератури з проблеми дослідження. Розглянуто різні підходи до визначення поняття “енвайронменталізм”. На основі аналізу існуючих підходів обґрунтовано авторську позицію відносно тлумачення поняття “енвайронментальна (інвайронментальна) педагогіка”, визначено мету, завдання, базові категорії аналізованої галузі педагогічної науки.
The article focuses on the terms "Environmentalism", "Environmental Pedagogy". Theoretical analysis and encyclopedic textbooks on the study have been analysed. Different approaches to the defi nition of "Environmentalism" have been provided: the movement to protect the environment; ecological worldview orientation; management theory of social and economic development and the environment; philosophical and methodological approach; philosophical concept that emphasizes the impact of the environment on human life and activities; movement to protect wildlife from human. Based on the analysis of existing approaches the position on the author's interpretation of the term "envayronmentalna pedagogy" has been grounded, namely − a branch of pedagogy that through education and training, using various forms and methods of teaching and educational impact, creates a system of pupils knowledge of the environment and the ability to coordinate their actions in order to provide careful and rational attitude toward others (nature and society). The goals, objectives, basic categories have been analyzed the fi eld of pedagogy.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/10427
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 37 - 2015



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.