Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/10427
Название: Аналіз дефініцій “енвайронменталізм”, “енвайронментальна педагогіка”
Авторы: Марфинець, Надія Василівна
Ключевые слова: енвайронменталізм, енвайронментальна педагогіка, дефініція, знання про довкілля
Дата публикации: 2015
Издательство: Видавництво «УжНУ»
Библиографическое описание: Марфинець, Н. В. Аналіз дефініцій "енвайронменталізм", "енвайронментальна педагогіка" [Текст] / Н. В. Марфинець // Науковий вісник Ужгородського університету : Серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород: Вид-во УжНУ «Говерла», 2015. – Вип. 37. – С. 105–107. – Бібліогр.: с. 107 (19 назв).
Серия/номер: Педагогіка. Соціальна робота;
Краткий осмотр (реферат): У статті подано аналіз термінів “енвайронменталізм”, “енвайронментальна педагогіка”. Проведено теоретичний аналіз енциклопедичної та навчальної літератури з проблеми дослідження. Розглянуто різні підходи до визначення поняття “енвайронменталізм”. На основі аналізу існуючих підходів обґрунтовано авторську позицію відносно тлумачення поняття “енвайронментальна (інвайронментальна) педагогіка”, визначено мету, завдання, базові категорії аналізованої галузі педагогічної науки.
The article focuses on the terms "Environmentalism", "Environmental Pedagogy". Theoretical analysis and encyclopedic textbooks on the study have been analysed. Different approaches to the defi nition of "Environmentalism" have been provided: the movement to protect the environment; ecological worldview orientation; management theory of social and economic development and the environment; philosophical and methodological approach; philosophical concept that emphasizes the impact of the environment on human life and activities; movement to protect wildlife from human. Based on the analysis of existing approaches the position on the author's interpretation of the term "envayronmentalna pedagogy" has been grounded, namely − a branch of pedagogy that through education and training, using various forms and methods of teaching and educational impact, creates a system of pupils knowledge of the environment and the ability to coordinate their actions in order to provide careful and rational attitude toward others (nature and society). The goals, objectives, basic categories have been analyzed the fi eld of pedagogy.
Тип: Text
Тип публикации: Стаття
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/10427
Располагается в коллекциях:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 37 - 2015



Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.