Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/11663
Title: Особливості культурного саморозвитку майбутнього вчителя
Other Titles: Cultural features of self-development of a future teacher
Authors: Химченко, Олена Миколаївна
Keywords: культурний саморозвиток, майбутній учитель, студентство, соціокультурна ситуація
Issue Date: 2015
Publisher: Видавництво УжНУ «Говерла»
Citation: Химченко, О. М. Особливості культурного саморозвитку майбутнього вчителя [Текст] / О. М. Химченко // Науковий вісник Ужгородського університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Видавництво УжНУ «Говерла», 2015. – Вип. 36. – С. 197–200. – Бібліогр. : с. 200 (10 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: У статті визначені та проаналізовані особливості культурного саморозвитку майбутнього вчителя з урахуванням сучасної соціокультурної ситуації, а саме: принципи культурного саморозвитку майбутніх учителів; студентський вік як важливий період саморозвитку; феномен «академічного опору» (збереження традицій у світосприйнятті); урахування площин, де відбувається культурний саморозвиток майбутнього вчителя; розрив між поколіннями (префігуративний тип культури); культурно-освітній хронотип; співтворчість з учителем, неоднозначний вплив ЗМІ та молодіжної культури. Ключові слова: культурний саморозвиток, майбутній учитель, студентство, соціокультурна ситуація.
The article deals with the cultural features of self-development of future teachers, which are based on contemporary sociocultural situation, namely: principles of cultural self-development of future teachers (systemic nature and multidimensionality of the process); student age as an important period of self-development; the phenomenon of „academic resistance” (preserving the traditions of worldview); taking into account the area, where the cultural self-development of future teachers takes place (global world of culture, socio-cultural environment, personal cultural space); generation gap (prefi gurative type of culture), cultural and educational hronotype (unity of space-time and event-content characteristics of environment); cultural and educational environment of educational institution as a center of product of culture; co-creation with a teacher, controversial mass media and youth culture infl uence. These features are included in the defi nitions of „cultural self-development of future teacher” and should be considered in determining and substantiation of pedagogical conditions to ensure the effectiveness of the process. Keywords: cultural self-development, future teacher, students, social and cultural situation
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/11663
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 36 - 2015



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.