Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/11709
Title: Компетентнісний потенціал майбутніх соціальних педагогів
Other Titles: Competence potential of future social workers
Authors: Москалюк, Оксана Іванівна
Keywords: компетентність, компетенція, професійна компетентність, компетентнісний підхід, соціальні педагоги
Issue Date: 2015
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Москалюк, О. І. Компетентнісний потенціал майбутніх соціальних педагогів [Текст] / О. І. Москалюк // Науковий вісник Ужгородського університету : Серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Видавництво УжНУ «Говерла», 2015. – Вип. 35. – С. 115–118. – Бібліогр.: с. 118 (9 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: У статті проаналізовані окремі теоретичні положення компетентнісного підходу підготовки соціальних педагогів. Детально охарактеризовані зміст, види, рівні професійної компетентності соціального педагога, визначені чинники її формування. Особлива увага приділяється сутнісним характеристикам професійної компетентності, які позитивно впливають на процеси професійного розвитку, дозволяють переосмислити особистісний та професійний досвід, сприяють формуванню нових професійних еталонів майбутніх соціальних педагогів. Ключові слова: компетентність, компетенція, професійна компетентність, компетентнісний підхід, соціальні педагоги.
The article is dedicated to analysis of certain theoretical concepts of the competence approach to social workers training. The author details on the subject matter, types, and levels of a social worker’s professional competence, and enlists the factors for its formation. In the majority of pedagogical researches the efficiency of a social worker’s training is dependent on the competence approach principles. Due to the competence potential a social worker can properly shape the process of professional activities, model and forecast their respective consequences. Professional competence is defined as a person’s consciousness of being an individual and professional, complex formation integrating theoretical (knowledge), practical (skills), and personal (features, traits, experience) components which precondition readiness to perform social and pedagogical work. Separate focus is made on conceptual specifics of professional competence that have a positive effect on professional development processes, help to re-estimate personal and professional experience, and encourage emergence of new professional benchmarks for future social workers. Key words: competence, competency, professional competence, competence approach, social workers.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/11709
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 35 - 2015



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.