Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/15148
Title: Напрямки використання здобутків риторики в процесі розвитку риторичної культури викладача вищого навчального закладу
Other Titles: Directions for use of the rhetoric achievements in the development process of the higher educational establishment teacher’s rhetorical culture
Authors: Будянський, Дмитро Васильович
Keywords: риторика, риторизація, риторична культура, вища освіта, гармонійна особистість
Issue Date: 2017
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Напрямки використання здобутків риторики в процесі розвитку риторичної культури викладача вищого навчального закладу [Текст] / Д. В. Будянський // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2017. – Вип. 1 (40). – С.38–41. – Бібліогр.: с. 40 (13 назв). – Рез. рос., англ.
Abstract: В статті досліджується актуальна проблема сучасної освіти – використання здобутків риторики у процесі вдосконалення ораторських якостей викладачів вищої школи. Розглянуто основні підходи до розуміння сутності риторики у працях вітчизняних та зарубіжних учених. Представлено актуальні напрямки використання риторики у процесі розвитку риторичної культури викладача. Автор відстоює думку, що одним із ефективних інструментів розв’язання багатьох актуальних проблем вищої школи є риторизація освітнього процесу. Ключові слова: риторика, риторизація, риторична культура, вища освіта, гармонійна особистість.
The article presents current trends in the use of rhetoric in the development process of the teacher’s rhetorical culture in details. In particular, the establishment of the national rhetoric school; the introduction of «Rhetoric» as a compulsory discipline in secondary and higher education of different profile; the creation of the rhetoric departments in the higher educational institutions; the deepening of the cooperation with foreign researchers; the introduction of modern forms, methods and means of the rhetorical skills improving; the use of multimedia technologies; the pooling of the efforts of the national rhetoricians in the direction of improving of the quality of the teaching of the rhetorical courses in high school; the establishment of a national rhetorical association; the holding of the conferences, seminars of the rhetorical and educational direction, etc. Key words: rhetoric, rhetorization, rhetorical culture, higher education, harmonious personality.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/15148
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (40) - 2017



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.