Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/15288
Title: Особливості процесу спілкування молодших школярів у шкільному колективі
Other Titles: The specificity of the process of communication of junior pupils at school environment
Authors: Сідун, Мар’яна Михайлівна
Keywords: спілкування, молодші школярі, комунікативний акт, мотиви мовлення, фази спілкування
Issue Date: 2017
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Особливості процесу спілкування молодших школярів у шкільному колективі [Текст] / М. М. Сідун // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2017. – Вип. 1 (40). – С. 259–261. – Бібліогр.: с.261 (7 назв). – Рез. рос., англ.
Abstract: У статті автор виділила наявність різних підходів до проблеми спілкування і визначила її як багатоплановий процес розвитку контактів між людьми, що породжується потребами спільної діяльності. Автором також було виділено три сторони процесу спілкування: комунікативну (передача інформації), інтерактивну (взаємодія) і перцептивну (взаємосприйняття). З’ясовано сутність і роль мовлення у комунікативному процесі молодших школярів, проаналізовано поняття вербальної і невербальної комунікації. Ключові слова:спілкування, молодші школярі, комунікативний акт, мотиви мовлення, фази спілкування.
The purpose of the article is to provide the definition of the process of younger school students communication in school collective, as well as to determine the essence of the communicative act as an integral component of communication process. Among communication features we consider: active, converting, directed to maintenance activity of individuals, ensuring their joint activity and relationship. Exchange of information between people is characterized by the fact that partners can affect at each other by means of system of signs, that is exchange of information surely allows interaction of partners. Communicative influence is possible in case both participants of communication possess common system of coding. Key words: communication, younger learners, communicative act, the motives of speech, communication phase, communication conditions.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/15288
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (40) - 2017



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.