Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/18291
Title: Психолого-педагогічні аспекти впливу сім’ї на соціалізацію дітей дошкільного віку
Other Titles: Рsychological and pedagogical analysis of peculiarities of family influence on socialization of preschool children
Authors: Карнаух, Леся Петрівна
Keywords: сім’я, дошкільна освіта, діти дошкільного віку, соціалізація
Issue Date: 2017
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Психолого-педагогічні аспекти впливу сім’ї на соціалізацію дітей дошкільного віку [Текст] / Л. П. Карнаух // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2017. – Вип. 2 (41). – С. 119-121. – Бібліогр.: с.121 (9 назв). – Рез. рос., англ.
Abstract: В статті здійснюється психолого-педагогічний аналіз особливостей впливу сім’ї на соціалізацію дітей дошкільного віку в сучасних умовах. Розкриті особливості сучасного суспільства, що виявляється в його стратифікації та кризі морально-етичної системи. Проаналізовано негативний та позитивний вплив родини на процес соціалізації на свідомому та підсвідомому рівні. Доведено, що за умови відповідності соціального середовища соціальним потребам дитини, процес соціалізації дитини відбувається ефективно. Ключові слова: сім’я, дошкільна освіта, діти дошкільного віку, соціалізація.
The article deals with psychological and pedagogical analysis of peculiarities of family influence on socialization of preschool children in modern conditions. The author of the article pointed out the currency of the chosen problem that was determined by the boundary expansion of estrangement between parents and children which confirmed by a significant number of works of modern scholars concerning various aspects of this problem. The author while summarizing these works agreed with modern statements that a child knowing the world not only became a personality but also actively transformed social world. The researcher analyzed factors that influenced on socialization in the family: home atmosphere, relationship style, interests and parents' attitude to social life. Keywords: family, preschool education, upbringing, preschool children, socialization.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/18291
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (41) - 2017



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.