Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/29736
Title: Інвестиційна привабливість готельного бізнесу в Україні
Other Titles: Investment attractiveness of hotel in Ukraine
Authors: Січка, Іван Іванович
Keywords: інвестиції, інвестиційна привабливість, готелі, номерний фонд
Issue Date: 2019
Citation: Січка І.І. Інвестиційна привабливість готельного бізнесу в Україні / Бізнес-навігатор: науково-виробничий журнал. Випуск 6 (566). Видавничий дім «Гельветика». - 2019. С. 31-35.
Series/Report no.: Бізнес-навігатор;
Abstract: У статті розглянуто інвестиційну привабливість готельного бізнесу в Україні. Досліджено, що зі збільшенням туристичних потоків, як іноземних, так і внутрішніх туристів, попит на готелі та апартаменти зростає з кожним роком. Чинником зростання туристичної мобільності значною мірою виступає відкриття лоукостів, серед яких – RyanAir, МАУ, Ernest, SkyUP. Проаналізовано готельну спеціалізацію в регіонах, зокрема встановлено, що готелі західних і південних областей орієнтовані на рекреаційний туризм, а головні постояльці готелів у містахмільйонерах – корпоративні туристи. Найбільш перспективними для інвестування в готельний бізнес є Київ і південні області, де спостерігається найбільше зростання туристичного потоку. У столиці його забезпечують іноземці та корпоративні туристи, а в приморських областях в останні роки активно розвивається рекреаційний туризм. Ключові слова: інвестиції, інвестиційна привабливість, готелі, номерний фонд.
The purpose of the article is to investigate the investment attractiveness of the hotel business in Ukraine. According to official statistics, 75,945 foreign tourists visited Ukraine in 2018, which is 36,340 more than in the previous year. This positive trend continued in 2019, however, the exact number of guests the State Statistics Service has not yet announced. It is natural that with the increase of tourist flows, both foreign tourists and domestic tourists, the demand for hotels and apartments is increasing every year. Popular domestic resorts can offer tourists numerous family hotels with several rooms, hotels of local brands that boast of 10-30 hotel rooms, however large network hotels, and even more so hotels operating under international brands with the appropriate level of service still remain small. Methodological basis of the study is the methods of analysis and synthesis, abstraction and generalization, system analysis and comparison. It has been researched that with the increase of tourist flows, both foreign tourists and domestic tourists, the demand for hotels and apartments is increasing every year. The growth of tourist mobility is largely driven by the opening of lowcosts, including RyanAir, UIA, Ernest, SkyUP. The hotel specialization in the regions has been analyzed, in particular, it has been established that the hotels of the western and southern regions are focused on recreational tourism, and the main guests of the hotels in the millionaire cities are corporate tourists. The most promising for investing in the hotel business are Kyiv and the southern regions, where the highest growth of tourist flow is observed. In the capital, it is provided by foreigners and corporate tourists, and in the coastal regions in recent years has been actively developing recreational tourism. Capital investments by type of economic activity indicate an increase in investment in the hotel and restaurant business. Thus, in 2018 the volume of investments increased by 541 million UAH compared to the previous one. In terms of temporary accommodation and food and beverage activities, the leading positions for the period under study (2010-2018) occupy temporary placement. In 2018, UAH 1,473 million was invested in the hotel business Key words: investments, investment attractiveness, hotels, room fund.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/29736
Appears in Collections:Наукові публікації кафедри туристичної інфраструктури та сервісу

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Бізнес-навігатор №6 (55) 2019 Нов..pdf19.16 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.