Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/41715
Title: | Генезис категорії обов’язку крізь призму політико-правових поглядів мислителів Стародавнього Китаю. |
Other Titles: | Genesis of the category of obligation through the prism of political and legal views of philosophers of Ancient China. |
Authors: | Галас, Володимир Іванович Попович, Терезія Петрівна Телеп, Юлія Василівна |
Keywords: | обов’язки, ритуал, Стародавній Китай, даосизм, конфуціанство, китайський легізм, obligation, ritual, ancient China, Taoism, Confucianism, Chinese legism |
Issue Date: | 15-Apr-2022 |
Citation: | Галас В.І., Попович Т.П., Телеп Ю.В. Генезис категорії обов’язку крізь призму політико-правових поглядів мислителів Стародавнього Китаю. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Право. 2022. № 69. С. 25-30. |
Abstract: | Наведена стаття являє собою комплексне дослідження категорії обов’язку у політико-правовій думці Стародавнього Китаю. Автори доходять висновку, що у найдавніших політико-правових джерелах Стародавнього Китаю панує теократичне сприйняття категорії обов’язку, яке завершується з появою класичної китайської політико-правової традиції, що пропонує більш раціональне осмислення даної категорії. Перший філософський трактат, що звертається до категорії обов’язку є «Шу-цзін», проте у ньому не розкривається природа обов’язку, натомість перераховуються конкретні обов’язки держави та чи-новників у напрямку організації суспільства. У цьому контексті обов’язок виступає у якості принципу, максими поведінки морального та юридичного порядку. У статті зазначено, що у Конфуція обов’язок є складовою моралі та детермінований соціальним статусом людини. Відповідно до вчення Конфуція, якщо представникам соціальної верхівки не властиво почуття обов’язку, то вони можуть влаштувати заколот, представники ж нижчих прошарків населення, за умови відсутності у них почуття обов’язку, схильні займатись розбоєм. Таким чином, автори доходять до думки про те, що саме додержання обов’язків є запорукою суспільного спокою в уявленнях Конфуція. У дослідженні зауважено, що поступово вчення про обов’язки трансформувалось із загально філософського осмислення в політичну та правову площину з метою ефективного втілення останнього в практику державного управління. Послідовники Конфуція відстоюють симбіоз ритуалу та обов’язку, вважаючи, що з їх допомогою встановлюється суспільний порядок, а без них людське суспільство не змогло б існувати. Разом з тим, автори зупиняються на розгляді вчення легізму, представники якого намагались сформувати інститут обов’язків як юридичну категорію. |
Type: | Text |
Publication type: | Стаття |
URI: | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/41715 |
Appears in Collections: | Наукові публікації кафедри теорії та історії держави і права |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
254391-Текст статті-585014-1-10-20220402.pdf | 468.46 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.