Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/67308
Title: | Analysis and assessment of the competitive potential of the tourism industry entities: a methodical approach |
Other Titles: | Методичний підхід до аналізу та оцінки конкурентного потенціалу суб’єктів туристичної індустрії |
Authors: | Ierko, Iryna Kovalska, Liubov Pohrebskyi, Taras Golub, Gennadii Demianchuk, Olena Gazuda, Sergij Газуда, Сергій Михайлович |
Keywords: | tourism, tourism industry (TI), tourism industry subjects, CPTIE, transformation, economic transformation, competitive potential (CP), methodical ap proach, туризм, туристична індустрія (ТІ), суб’єкти туристичної індустрії, КПСТІ, трансформація, економічна трансформація, конкурентний потенціал (КП), методичний підхід |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Analysis and assessment of the competitive potential of the tourism industry entities: a methodical approach / I. Ierko, G. Golub, S. Gazuda, et al. Financial and credit activity: problems of theory and practice. 2024. Vol.3 (56). P. 257–269. |
Series/Report no.: | Financial and credit activity: problems of theory and practice; |
Abstract: | The article highlights the issues of developing a methodical approach to the analysis
and assessment of the competitiveness capability of tourism industry (TI) entities. The
main tasks of the study include the analysis of the existing methodical approaches to
the assessment of the competitive potential (CP) of business entities and the level of TI
development, the justification of the author's methodical approach based on the criteria
of transformation of the CP, which allows to determine the level of balance between
providers of tourist services and their consumers. The author's methodical approach to
the analysis and assessment of the CP of the subjects of the TI is substantiated. The
main features of the methodical approaches to assessing the competitive potential of
TI entities (CPTIE) are the use of quantitative assessment methods, wide coverage of
indicators, an assessment of the entity's strengths and weaknesses, its competitive ad vantages and relevant conditions for sustainable development, extensive use of the rank
method. The proposed methodical model consists of 5 blocks: Block 1 – justification of
research elements; Block 2 – determination of research areas; Block 3 – selection of
indicators system; Block 4 – calculation of the integral index; Block 5 – transformation
of the CPTIE depending on the level of balance/imbalance between suppliers and con sumers of tourism services. Each of the blocks contains structural elements of analytical
research. The results of the study indicate that the proposed methodical approach to
the assessment and analysis of the CPTIE can be used as a basis for developing differ entiated approaches to the assessment of transformational changes depending on the
phase of their current state. У роботі вивчено розробку методичного підходу до аналізу та оцінки конкурентного потенціалу суб’єктів туристичної індустрії (ТІ). Основними завданнями дослідження є аналіз існуючих методичних підходів до оцінки конурентного потенціалу (КП) суб’єктів господарювання та оцінки розвитку туристичної індустрії; розробка авторського підходу, який враховуватиме критерії трансформації конкурентного потенціалу та дозволить визначити рівень збалансова ності між виробниками й споживачами туристичних послуг. Запропоновано авторський методичний підхід до аналізу та оцінки конкурентного потенціалу суб’єктів туристичної індустрії (КПСТІ). Установлено, що сильними сторонами розглянутих методичних підходів до оцінки КПСТІ є: застосування кількісних методів оцінки, широке охоплення показників, оцінка сильних і слабких сторін, розрахунок конкурентних переваг і сталого розвитку, застосування методу рангів. Запропонований методичний підхід складається з 5 блоків: 1 блок – обґрунтування елементів дослі дження; 2 блок – обґрунтування напрямів дослідження; 3 блок – вибір системи показників; 4 блок – розрахунок інтегрального індексу; 5 блок – трансформація конкурентного потенціалу суб’єктів туристичної індустрії залежно від рівня збалансованості / розбалансованості між виробниками та споживачами туристичних послуг. Кожен із за пропонованих блоків містить структурні елементи аналітичного дослідження. Доведено, що запропонований мето дичний підхід до оцінки та аналізу КПСТІ дозволить розробити диференційовані підходи до трансформаційних змін залежно від фаз її перебування. |
Type: | Text |
Publication type: | Стаття |
URI: | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/67308 |
Appears in Collections: | Наукові публікації кафедри економіки, підприємництва та торгівлі |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
4379_257.pdf | 453.55 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.