Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/68639
Назва: Художня архітектоніка та жанрово-композиційні особливості роману Марії Матіос «Майже ніколи не навпаки»
Інші назви: The artistic architectonics and genre-composition features of Maria Matios's novel “Almost Never the Other Way Around”
Автори: Купрікова, Г. В.
Ключові слова: сімейна сага, ретроспективність, жанр, композиція, психологізм, family saga, retrospectiveness, genre, composition, psychologism
Дата публікації: 2024
Видавництво: Видавничий дім "Гельветика"
Бібліографічний опис: Купрікова, Г. В. Художня архітектоніка та жанрово-композиційні особливості роману Марії Матіос «Майже ніколи не навпаки» / Г. В. Купрікова // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2024. – Вип. 35. – С. 297–303. – Бібліогр.: с. 302–303 (32 назви); рез. укр., англ. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/35/53.pdf
Серія/номер: Закарпатські філологічні студії;
Короткий огляд (реферат): У статті здійснено ґрунтовне дослідження художньої архітектоніки та жанрово-композиційних особливостей роману Марії Матіос «Майже ніколи не навпаки». Роман розглянуто як сімейну сагу, що поєднує різночасові епізоди з життя жителів буковинського села. Виявлено, що архітектоніка твору базується на багатоярусності й ретроспективності, які надають тексту особливої глибини та багатовимірності. Значну увагу приділено циклічному характеру побудови роману, який підкреслює драматизм і конфліктність сюжетних ліній, а також акцентує на взаємозв'язку між життєвими подіями героїв. Розкрито значення жанрових та стильових елементів, що використовуються авторкою для створення глибоких психологічних портретів персонажів, серед яких домінують емоційна проникливість, афористичність та метафоричність. Особливо відзначено роль техніки колажу та змішування жанрів, що дозволяє Марії Матіос ефективно поєднувати різні наративні форми, такі як сповідь, спогад, внутрішнє мовлення, створюючи тим самим ефект багатовимірності та неоднозначності кожного життєвого епізоду. У статті також розглянуто символіку часу й простору в романі, зокрема, як ці елементи впливають на структуру твору й допомагають авторці передати складність внутрішнього світу людини та її психологічний стан у різних життєвих ситуаціях. Окремо проаналізовано прийом порушення хронологічної послідовності, який сприяє створенню ефекту зворотної перспективи, що дозволяє реципієнту глибше зануритися у психологічний простір героїв. У статті також схарактеризовано основні стильові риси прози Марії Матіос, зокрема її тяжіння до глибокого психологізму, емоційної проникливості, афористичності та метафоричності. Установлено, що письменниця вдало поєднує традиційні літературні прийоми з елементами імпресіонізму, сюрреалізму та екзистенціалізму, що дозволяє їй створювати складні, багатошарові художні світи.
The article conducts a thorough study of the artistic architectonics and genre-compositional features of Maria Matios’s novel «Almost Never the Other Way Around». The novel is analyzed as a family saga that intertwines episodes from different time periods in the lives of the inhabitants of a Bukovinian village. It is revealed that the novel's architectonics are based on multi-layered structures and retrospection, which lend the text significant depth and multidimensionality. Special attention is given to the cyclic nature of the novel’s construction, which emphasizes the dramatic and conflict-laden nature of the plotlines while also highlighting the interconnectedness of the characters’ life events. The significance of genre and stylistic elements employed by the author in creating deep psychological portraits of the characters is uncovered, with a focus on emotional insightfulness, aphoristic expression, and metaphorical language. The role of collage technique and genre blending, which allows Maria Matios to effectively combine various narrative forms such as confession, memory, and interior monologue, thereby creating an effect of multidimensionality and ambiguity in each life episode, is particularly noted. The article also examines the symbolism of time and space in the novel, specifically how these elements influence the structure of the work and aid the author in conveying the complexity of the characters’ inner worlds and psychological states in various life situations. The technique of disrupting chronological order is separately analyzed, as it contributes to creating a reverse perspective effect, allowing the reader to delve deeper into the psychological space of the characters. The article also characterizes the main stylistic features of Maria Matios’ prose, particularly her inclination towards deep psychological analysis, emotional insight, aphoristic expression, and metaphorical language. It is established that the author successfully integrates traditional literary techniques with elements of Impressionism, Surrealism, and Existentialism, enabling her to create complex, multi-layered artistic worlds.
Тип: Text
Тип публікації: Стаття
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/68639
ISSN: 2663-4899
Розташовується у зібраннях:2024 / Закарпатські філологічні студії. Випуск 35

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
ХУДОНЯ АРХІТЕКТОНІКА ТА АНРОВО-КОМПОЗИЦІЙНІ.pdf418.85 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.