Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/44498
Title: Діти-сироти, випускники спеціалізованих шкіл-інтернатів у сфері професійно-технічної освіти
Authors: Баторі-Тарці, Зіта
Keywords: дети-сироты, специализированная школа-интернат, легкая умственная от­сталость, интеграция в общество, профессиональное образование, личностно-ориентированнiй подход, children-orphans, specialised boarding-school, easymental backwardness, integration into societ, professional education, personnaly oriented approach
Issue Date: 2004
Publisher: Вид-во “УжНУ”
Citation: Баторі-Тарці, Зіта Діти-сироти, випускники спеціалізованих шкіл-інтернатів у сфері професійно-технічної освіти / Зіта Баторі-Тарці // Науковий вісник Ужгородського університету : Серія: Педагогіка. Соціальна робота / редкол.: І. В. Козубовська (голов. ред.), В. В. Туряниця, М. І. Блецкан та ін. – Ужгород : УжНУ, 2004. – Вип. 7. – С. 230–234. – Рез. рос., англ. – Бібліогр.: с. 233–234 (7 назв)
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: В статье рассматриваются особенности социализации в условиях интерната; трудности адап­тации к специальной учебной программе; проблемы воспитания, трудоустройства и жилья. Уста­новлено, что для достижения лучших результатов в работе с умственно отсталыми детьми необхо­димо ознакомить преподавателей и мастеров профессионально-технических учебных заведений с особенностями работы с этой категории детей и подключить к этой работе государственные струк­туры социальной защиты и высококвалифицированных социальных работников.
The article considers the issues of expansion of possibilities of mentally backward children-orphans due to the access to the studies at vocational training programme. The features of socialization in the conditions of boarding­school, difficulties of adaptation to the special learning circumstances, problems of employment and habitation are examined. Results show, that children-orphans with an easy mental backwardness can master the facilitated programme of house-painter profession. It is set, that for achievement of the best results in work with mentally backward children it is necessary to acquaint teachers and masters of vocational schools with skills of work with this category of children and involve the governmental social protection services and highly skilled social workers.
Description: https://drive.google.com/file/d/1DE45wObm59c2gcAeZLwxek-OsJJ7tVSr/view?usp=sharing
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/44498
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 7 - 2004

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Титулка_Педагогіка. Соціальна робота Вип. 7 (2004).pdf1.23 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.